Foto: PDRM

CHUKAI – Seorang penyelam ditemui lemas dipercayai ketika melakukan kerja-kerja selaman dasar laut di Pantai Geliga, dekat sini, petang semalam.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Supt Hanyan Ramlan berkata, mangsa dikenali sebagai Muhammad Aiman Zambri, 25, berasal dari Kampung Kubur Tok Panjang, Kemaman.

Menurut Hanyan, mayat mangsa ditemui oleh rakan sekerjanya Sukril Aiman Rabilalim A.Rani dalam keadaan terapung kira-kira jam 4.45 petang.

“Siasatan mendapati mangsa bersama rakannya melakukan selaman di dasar laut untuk membuat tandaan bagi kerja-kerja pemotongan besi kapal pada jam 4 petang.

“Setelah selesai membuat kerja-kerja penandaan di besi kapal, dengan tiba-tiba mereka terbelit pada hos oksigen, tali kecemasan dan tali penanda besi,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Hanyan berkata, pada mulanya mangsa berjaya melepaskan diri dengan membuka pemberat pada badan dan cuba naik ke permukaan air.

Bagaimanapun rakan mangsa yang berjaya melepaskan diri beberapa minit kemudian dan naik ke permukaan air, gagal menemui mangsa.

Katanya lagi, mayat mangsa dibawa ke Unit Forensik Hospital Kemaman untuk tindakan lanjut dan kes diklasifikasi sebagai mati mengejut.

“Namun kita juga akan menyiasat unsur lain sama ada berlaku kecuaian antara pekerja dan majikan atau sebaliknya,” katanya. – Bernama