Kim Jong un (kiri) dan Vladimir Putin berjabat tangan dalam pertemuan di Vladivostok, Rusia. foto Agensi

VLADIVOSTOK – Amerika Syarikat didakwa tidak cukup memujuk Pyongyang untuk menghentikan program nuklear.

Perkara itu disimpulkan Vladimir Putin selepas pertemuannya dengan pemimpin Korea Utara, Kim Jong Un.

Presiden Rusia itu mengadakan perbincangan dengan Kim di sini, dua bulan selepas pertemuan pemimpin Korea Utara itu dengan Presiden Donald Trump di Hanoi yang gagal mencapai sebarang perjanjian.

Putin ingin menggunakan sidang kemuncaknya bersama Kim untuk meningkatkan kepercayaan diplomatik Rusia sebagai pemain global, berkata, beliau percaya sebarang jaminan Amerika Syarikat mungkin perlu disokong oleh negara-negara lain yang terlibat dalam perbincangan enam perkara sebelumnya mengenai isu nuklear.

Itu bermakna termasuk Rusia, China, Jepun dan Korea Selatan serta Amerika Syarikat dan Korea Utara.

Format lama itu telah diketepikan oleh usaha Amerika Syarikat.

“Mereka (Korea Utara) hanya mahu jaminan keselamatan. Itu sahaja. Semua kita perlu bersama-sama berfikir mengenai perkara ini.

“… Saya sangat yakin bahawa jika kita sampai pada keadaan apabila beberapa jaminan keselamatan diperlukan dari satu pihak, dalam hal ini untuk Korea Utara, maka tidak akan mungkin untuk mendapatkan tanpa jaminan antarabangsa. Ia tidak mungkin bahawa apa-apa perjanjian antara dua negara akan mencukupi,” kata Putin selepas bertemu dengan Kim.

Jaminan seperti itu harus menjadi antarabangsa, mengikat secara sah dan menjamin kedaulatan Korea Utara, ujarnya lagi.

Sidang pertama antara Putin dan Kim, yang terdiri daripada pertemuan satu sama satu disertai hanya beberapa pembantu, berlangsung dua kali selama 50 minit mengikut peruntukan dalam jadual.

Putin menggambarkan Kim sebagai “agak terbuka” dan sebagai “bijak” dan “menarik”.

Berjanji untuk memberi taklimat kepada China dan Amerika Syarikat berhubung perbincangannya dengan Kim, Putin menyifatkan perjanjian program nuklear dengan Pyongyang bukan mustahil.

Ia perlu dilakukan secara berperingkat-peringkat bagi membina kepercayaan. – MalaysiaGazette