WASHINGTON – Huawei Technologies Co Ltd telah disenarai hitam oleh Amerika Syarikat kerana kebimbangan keselamatan negara kerana ia secara rahsia membantu Korea Utara membina dan menyelenggara rangkaian komersial tanpa wayar, lapor Washington Post

Syarikat telekomunikasi gergasi China itu didakwa bekerjasama dengan firma milik negara China, Panda International Information Technology Co Ltd. untuk beberapa projek di Korea Utara selama sekurang-kurangnya lapan tahun, menurut media itu yang memetik sumber dan dokumen dalaman.

Sumber-sumber itu turut mengesahkan Jabatan Perdagangan telah menyiasat Huawei sejak 2016 dan mengkaji sama ada syarikat itu melanggar peraturan kawalan eksport berhubung dengan sekatan ke atas Korea Utara.

Langkah sedemikian akan menimbulkan persoalan sama ada Huawei, yang menggunakan teknologi Amerika Syarikat dalam komponennya, telah melanggar kawalan eksport Amerika untuk memberikan peralatan Korea Utara.

Senator Chris Van Hollen dan Tom Cotton berkata satu kenyataan: “pendedahan bersandarkan Huawei dengan Korea Utara adalah pencabulan bersiri undang-undang Amerika Syarikat”.

Mereka menyatakan bahawa rang undang-undang mengiktiraf pertahanan yang dipertimbangkan di Kongres mengandungi “peruntukan baharu untuk menguatkuasakan sekatan lebih baik di Pyongyang dengan menyatakan dengan jelas bahawa mana-mana syarikat yang melakukan perniagaan dengan Korea Utara seperti Huawei dilaporkan telah – akan menghadapi sekatan Amerika.”

Amerika Syarikat telah menyenaraihitam Huawei pada Mei lalu atas sebab-sebab keselamatan.

Tindakan itu turut mengharamkan syarikat-syarikat Amerika Syarikat daripada menjual peralatan dan komponen kepada Huawei tanpa lesen khas.

Tetapi pada bulan lalu, Presiden Donald Trump memaklumkan firma-firma boleh menjual semula memandangkan rundingan perdagangan dengan Beijing akan dimulakan semula.

Huawei masih belum memberi maklum balas mengenai perkara itu tetapi dalam kenyataan kepada Washington Post, ia memaklumkan tidak mempunyai ‘kehadiran perniagaan’ di Korea Utara.

Huawei dan Panda telah mengosongkan pejabat di Pyongyang pada separuh pertama 2016, menurut akhbar tersebut. – MalaysiaGazette