Ringgit dibuka tinggi berbanding dolar US pagi ini berikutan pengambilan untung terhadap mata wang Amerika Syarikat (AS) itu.
Gambar hiasan

BENGALURU – Kebanyakan mata wang negara baru muncul lemah dalam dagangan hari ini berbanding dolar AS yang lebih kukuh kerana para pelabur terus menumpukan kepada pada pemotongan kadar faedah yang dijangkakan oleh Bank Pusat Eropah (ECB) dan Rizab Persekutuan Amerika Syarikat berikutan peningkatan tanda-tanda kelembapan ekonomi global.

Pelabur menjangkakan pengumuman ECB pada Khamis ini dan Rizab Persekutuan pada 31 Julai lalu, mengumumkan penurunan kadar faedah.

Pergerakan harga hari Selasa adalah kecil, memandangkan pelonggaran kewangan bukanlah tema baru.

Minggu lepas, Korea Selatan dan Indonesia mengurangkan kadar faedah penanda aras buat kali pertama dalam tahun-tahun ketika ekonomi Asia merasakan tekanan tambahan di tengah-tengah kelembapan pertumbuhan China hingga hampir 30 tahun dan ketegangan perdagangan.

Mata wang pengimport minyak utama di rantau ini termasuk India, Indonesia dan Thailand telah mengalami tekanan selepas penyitaan Iran minggu lalu kapal tangki British di Selat Hormuz, yang telah menaikkan harga global.

Penganalisis OCBC Bank berkata, ketegangan berterusan dengan Iran akan menyokong harga minyak mentah.

Pada hari Selasa, harga naik lebih tinggi di tengah kebimbangan mengenai kemungkinan gangguan bekalan di Timur Tengah, tetapi prospek permintaan keseluruhan yang lebih lemah terus mengatasi kenaikan.

Baht Thailand menyusut sebanyak 0.3% kepada satu minggu rendah manakala rupee Indonesia dan rupee India masing-masing susut 0.2 peratus seperti juga ringgit Malaysia dan peso Filipina.

Dolar Singapura jatuh 0.2 peratus menjelang pengumuman data inflasi pada hari Selasa. – MalaysiaGazette