Gambar hiasan

PUTRAJAYA – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendapat keizinan untuk menuduh isteri bekas Perdana Menteri Malaysia, Datin Seri Rosmah Mansor dan bekas pegawai khas kepada bekas Perdana Menteri Malaysia, Datuk Rizal Mansor di mahkamah esok.

Agensi penguat kuasa undang-undang itu dalam satu kenyataan memberitahu, Pejabat Peguam Negara telah memberi keizinan itu kepada SPRM.

“Kedua-duanya akan dituduh berhubung siasatan kes membabitkan projek pembekalan dan pemasangan tenaga solar di sekolah-sekolah di Sarawak pada 15 November 2018, jam 2.30 petang di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.

“Rosmah juga telah dipanggil di Ibu Pejabat SPRM, Putrajaya pada jam 12.00 tengah hari ini bagi melengkapkan proses akhir siasatan dan pendakwaan tersebut,” kata kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu lagi, dalam kes berasingan, SPRM menahan bekas Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berhubung siasatan kes penjualan tanah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Ahli Parlimen Putrajaya itu ditahan pada jam 3.25 petang di Ibu Pejabat SPRM Putrajaya, hari ini.

Tengku Adnan akan dituduh bersama seorang ahli perniagaan, Datuk Tan Eng Boon di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pada tarikh dan waktu yang sama esok, setelah mendapat izin mendakwa daripada Pejabat Peguam Negara. – MalaysiaGazette