Abu Hafiz Saleh Hudin

KUALA LUMPUR – Seorang wakil NGO Islam hari ini mendakwa Datuk Dr. Khairuddin Aman Razali ‘tidak melayan’ permintaannya untuk berdialog isu Rang Undang-Undang 355 (RUU 355).

Setiausaha Agung Pertubuhan Kebajikan al-Qayim Malaysia (IQ Malaysia), Abu Hafiz Salleh Hudin mendakwa telah cuba menghubungi Ahli Parlimen Kuala Nerus itu namun ia tidak dilayan.

“Sebentar tadi, saya sempat menziarahi Pejabat Agung Pas di Jalan Raja Laut bagi menyerahkan surat Penerimaan Tawaran Dialog RUU 355 seperti yang dicabar oleh beliau (Khairuddin).

“Setelah saya menghubungi beliau melalui aplikasi Whatsapp sebanyak dua kali, walaupun telah diterima dan dibaca (blue tick), beliau tetap tidak memberikan sebarang respon,” ujarnya dalam satu kenyataan hari ini.

Datuk Dr. Khairuddin at Takiri.
Datuk Dr. Khairuddin at Takiri.

Beliau mewakili Presiden IQ Malaysia yang juga pendakwah, Dr. Muhamad Rozaimie Ramle yang bersedia bermuzakarah dengan Khairuddin yang juga Ketua Penerangan Dewan Ulamak Pas Pusat berhubung isu RUU355.

Dr. Muhammad Rozaimie Ramlie
Dr. Muhammad Rozaimie Ramlie

Menurut Abu Hafiz, bagi meneruskan usaha baik dialog yang sama, beliau mengunjungi Pejabat Dewan Ulamak Pas Pusat di Pejabat Agung Pas namun Khairuddin ada tugasan luar.

“Insya Allah, kami menunggu jawapan Khairuddin dalam jangka masa lima hari dari tarikh surat ini dan kita mendoakan dialog ini akan berjaya,” ujarnya lagi.

Sebelum itu, Khairuddin dilaporkan telah menyatakan kesediaan untuk berdebat dengan mana-mana pihak berhubung isu RUU355 dalam satu ceramah di Tumpat, Kelantan pada 12 Februari lalu.-MalaysiaGazette