LONDON – Perdana Menteri Britain, Theresa May telah mendapat kelulusan Parlimen untuk memulakan proses keluar dari Kesatuan Eropah walaupun Scotland membangkang dengan mengumumkan pelan bagi undi kebebasan.

The House of Lords telah menolak percubaan terakhir untuk meminda rang undang-undang yang memberi kuasa kepada Mei untuk memulakan Brexit, membuka jalan untuk ia diletakkan dalam undang-undang seawal Selasa ini.

Perdana Menteri kemudian boleh mencetuskan Artikel 50 Perjanjian Lisbon pada bila-bila masa, bermula dua tahun rundingan yang akan berakhir dengan Britain menjadi negara pertama meninggalkan blok Eropah.

Jurucakap Mei difahamkan sedang berusaha meredakan spekulasi bahawa Perdana Menteri itu akan menghantar surat pemberitahuan kepada Majlis Eropah pada hari Selasa, apabila rang undang-undang itu dijangka menerima perkenan diraja daripada Ratu Elizabeth II.

“Adalah jelas Perdana Menteri akan mencetuskan Artikel 50 pada akhir bulan ini,” katanya.

Tetapi prospek permulaan yang pasti kepada Brexit sudah cukup untuk menolak kerajaan nasionalis Scotland yang menyeru untuk referendum kebebasan baharu.

Mei berkata, Britain akan meninggalkan pasaran tunggal Eropah dalam usaha untuk mengurangkan imigresen, satu langkah yang disifatkan oleh Parti Scotland Negara (SNP) yang berkuasa di Edinburgh akan menjadi mejejaskan pekerjaan dan pertumbuhan.

Menteri Pertama SNP, Nicola Sturgeon berkata, sejak referendum Brexit,Scotland yang mana majoriti yang mahu berada dalam Kesatuan Eropah, berusaha menentukan masa depan berbeza.

Semalam, Mei berjanji untuk memberi Scotland “pilihan pada akhir proses” pada awal 2019 – sebelum Britain meninggalkan Kesatuan Eropah.

Bagaimanapun, Suruhanjaya Eropah, bertindak balas dengan mengatakan Scotland perlu membuat permohonan semula untuk menyertai Kesatuan Eropah dan bukan mewarisi keahlian Britain. – MalaysiaGazette