BELGIUM – Singapore Airlines (SIA) bersama-sama dengan 10 syarikat penerbangan lain didenda 776 juta euro oleh pegawal selia anti persaingan Kesatuan Eropah (EU) kerana mengambil bahagian dalam kartel kargo udara lebih daripada satu dekad lalu.

Suruhanjaya Eropah mengenakan semula penalti selepas mahkamah kedua tertinggi di Eropah pada tahun 2015 membatalkan keputusan eksekutif EU 2010 disebabkan kesilapan prosedur.

Denda tidak berubah untuk semua syarikat penerbangan kecuali jumlah terhutang daripada Martinair – dikurangkan kepada 15.4 juta euro daripada jumlah 29.5 juta euro yang ditetapkan pada tahun 2010.

Air France didenda 182.9 juta euro – yang tertinggi – diikuti dengan KLM di 127.1 euro juta, British Airways di 104.4 juta euro, Cargolux 79.9 juta euro dan SIA 74.8 juta euro.

“Kami akan kaji semula keputusan EU selepas itu kita akan mempertimbangkan tindakan yang sesuai,” kata seorang jurucakap SIA.

Penerbangan lain yang turut dihukum adalah Air Canada, Cathay Pacific Airways, Japan Airlines, LAN Chile dan SAS.

Lufthansa, bersama-sama dengan anak syarikat Swiss International Airlines, terlepas daripada denda kerana ia memaklumkan tentang itu kepada pihak berkuasa persaingan EU.

Suruhanjaya itu berkata, ia telah menetapkan kesilapan prosedur yang disebut oleh mahkamah.

SAS berkata ia akan merayu terhadap keputusan yang baru.

Dalam keputusan 2010, suruhanjaya itu berkata, kartel telah menetapkan perkhidmatan fret udara, bahan api dan surcaj keselamatan antara Disember 1999 dan Februari 2006.

Keputusan itu menyebabkan beberapa siri kerosakan tuntutan terhadap syarikat penerbangan itu dari syarikat-syarikat seperti Jerman, Deutsche Bahn, pembuat kereta BMW dan pembekal kereta Bosch. – MalaysiaGazette