Rizab Persekutuan, Amerika Syarikat. Foto Reuters

HONG KONG – Dua puluh tahun selepas krisis kewangan Asia dan satu dekad sejak krisis kredit global, rantau ini masih ‘berenang’ dengan hutang.

Hutang masih membelenggu syarikat- syarikat, bank-bank, kerajaan serta isi rumah dan menaikkan gelembung di mana-mana – daripada harga keluli di Shanghai hingga hartanah di Sydney.

Selagi Rizab Persekutuan menaikkan kos pinjaman, ini bermakna hutang masih lagi menjadi kebimbangan.

Pendedahan kepada kelembapan China, turun naik harga komoditi dan kemeruapan nilai mata wang hanyalah sebahagian daripada risiko.

S & P Global Ratings menganggarkan hampir AS$1 trilion hutang korporat di Asia yang dijangka matang pada tahun 2021 dengan 63% daripadanya adalah dalam pelbagai nilai dolar dan 7% euro.

Yang pasti, terdapat penampan yang agak besar juga. Kerajaan-kerajaan telah mengukuhkan rizab antarabangsa, risiko lindung nilai bertambah baik dan pasaran bon tempatan lebih mengukuh menawarkan alternatif sumber-sumber kewangan.

Rizab Persekutuan pula terus ketat, berterusan mengurangkan kewangan besar-besaran di Eropah dan Jepun pula sedang membuat pertimbangan.

Kadar faedah kekal rendah mengikut piawaian dan sejarah pemulihan membantu mengurangkan kos penyelenggaraan

Namun, kadar pinjaman masih besar di Asia kerana rantau ini adalah penyumbang terbesar kepada pertumbuhan global.

Pengembangan Asia mungkin akan melebihi 5% pada tahun 2017 dan 2018, berbanding dengan kira-kira 3.5% untuk dunia, menurut Tabung Kewangan Antarabangsa.

Asia Tenggara

Negara-negara Asia Tenggara mempunyai tahap hutang yang rendah mengikut piawaian Asia tetapi modal pinjaman bagi pelaburan telah meningkat pada tahun-tahun kebelakangan ini dengan hutang korporat dan isi rumah yang menjadi kebimbangan di Thailand dan Malaysia.

Menurut laporan Standard Chartered Plc baru-baru, modal pinjaman bagi pelaburan Asia antara Jun 2008 dan Jun tahun lepas, beban hutang keseluruhannya Malaysia meningkat kepada 240% daripada KDNK, meningkat daripada 173% daripada KDNK.

Ini adalah salah satu peningkatan terbesar mana-mana negara di Asia dalam tempoh lapan tahun dan meninggalkan Malaysia, sebuah negara berpendapatan sederhana, dengan hutang yang setanding dengan Australia, United Kingdom dan Itali.

Singapura memiliki beban hutang terbesar di Asia Tenggara, tetapi ia merupakan salah satu negara terkaya di dunia, dengan isi rumah memegang aset bernilai AS$1.1 trilion di bawah anggaran.

Filipina dan Indonesia pula telah mengelak daripada melakukan modal pinjaman, sebahagiannya kerana industri perbankan yang agak kurang maju yang menyebabkan ia lebih sukar untuk isi rumah untuk melakukan pinjaman.

Indonesia juga mempunyai peraturan fiskal yang ketat, warisan dari krisis yang lalu, yang menghadkan defisit bajet tahunan sebanyak 3% daripada KDNK dan jumlah hutang kerajaan pada 60% daripada KDNK.

China

Jumlah hutang China mungkin mencapai sekitar 258% daripada saiz ekonomi tahun lepas, meningkat daripada 158% pada tahun 2005.

Presiden Xi Jinping dan kerajaannya telah melaksanakan usaha membendung kredit yang berlebihan walaupun kemajuan nampaknya menjadi perlahan.

Sebahagian besar pinjaman adalah di peringkat korporat, sektor yang terus dikuasai oleh syarikat milik negara – yang sarat dengan hutang, dipanggil syarikat zombie dan Dana Kewangan Antarabangsa telah memberi amaran bahawa China perlu segera menangani hutang syarikat.

Korea Selatan

Selepas bertahun-tahun mengalami kadar yang rendah dan ledakan hartanah membantu naikkan ekonomi.

Rekod hutang isi rumah daripada 1,344.3 trilion won (AS$ .2 trilion) telah mencapai tahap beban pembayaran balik yang menyukarkan perbelanjaan.

Negara ini juga antara yang paling banyak hutang dalam negara OECD, dengan nisbah hutang isi rumah kepada pendapatan boleh guna 169% pada tahun 2015 berbanding 129% purata.

Jepun

Jepun adalah salah satu negara yang paling banyak hutang di dunia, dengan beban hutang kerajaan kasar yang lebih daripada 2.5 kali sebesar ekonominya.

Dan kerajaan itu sendiri tidak melihat prospek dapat mencapai sasaran lebihan bajet utama pada tahun 2020, yang akan menjadi langkah pertama untuk berhenti pertumbuhan hutang negara.

Bagaimanapun, negara mempunyai pelaburan yang besar di luar negara dan aset domestik, mengurangkan beban hutang pada asas bersih. Di samping itu, hutang korporat dan semua hutang kerajaan adalah dalam mata wang yen dan sebahagian besar bon dalam pegangan domestik, jadi risiko lebih rendah.

Australia
Pendapatan hutang kepada isi rumah Australia adalah 189% – kebanyakannya dalam gadai janji. Pada tahun lalu nilai hutang perumahan tertunggak meningkat 6.5%, berbanding keuntungan 3% dalam pendapatan isi rumah, menurut Gabenor Bank Pusat, Philip Lowe.

India

Walaupun lebih kecil daripada di beberapa negara-negara Asia yang lain, terdapat pelbagai masalah hutang di India. Nisbah hutang kerajaan kepada KDNK adalah hampir 70%, jauh lebih tinggi daripada daripada penarafan berdaulat BBB, menurut Fitch Ratings Ltd. dalam satu laporan bulan ini.

Dan hutang korporat semakin meningkat, bersama-sama dengan peningkatan dalam pinjaman tidak baik, yang menyebabkan risiko bagi sektor perbankan. – MalaysiaGazette