Rodrigo Duterte

MANILA – Presiden Filipina Rodrigo Duterte mengekalkan kedudukan ‘sangat baik’ dalam penarafan kepercayaan terhadapnya untuk suku keempat berturut-turut dalam undian pendapat yang dijalankan.

Dalam penarafan itu, empat daripada lima daripada responden Filipina memberinya skor tertinggi dalam kajian yang memberi tumpuan kepada personaliti dan bukannya dasar.

Pengumpul suara sosial (SWS) telah mengesan penilaian kepercayaan terhadap Duterte sejak Disember 2015, apabila beliau mendaftar untuk menyertai pilihan raya Presiden yang beliau menang enam bulan kemudian.

Duterte mula mendapat kepercayaan sebanyak 47 peratus dan kemuncak 84 peratus seminggu sebelum beliau mengambil alih jawatan lewat pada bulan Jun lalu.

Sebanyak 80 peratus warga Filipina yang terlibat dalam tinjauan itu pada suku pertama tahun ini oleh SWS memberitahu mereka cukup percaya dengan pemimpin itu, jatuh satu mata peratusan berbanding Disember.

Manakala 11 peratus berkata mereka belum membuat keputusan dan 10 peratus lagi mempunyai kepercayaan sedikit kepada bekas Datuk Bandar selatan Filipina itu.

Tinjauan itu dijalankan dari 25 hingga 28 Mac.

Berdasarkan metodologi pada penarafan kepercayaan, skor 70 dan ke atas dikira cemerlang, 50 hingga 69 sangat baik, 30-49 baik dan 10-29 sederhana.

SWS membezakan penarafan kepercayaan berbanding kepuasan. Penarafan kepercayaan berdasarkan sentimen awam mengenai personaliti manakala kepuasan berkaitan dengan prestasi kedudukan dan tanggungjawab. – MalaysiaGazette