Zamihan Mat Zin

KUALA LUMPUR – Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWAJA) memberi tempoh seminggu kepada akhbar Sinar Harian yang didakwa menyifatkan pertubuhan itu sebagai gerakan Syiah.

Presiden ASWAJA, Dr. Zamihan Mat Zin al Ghari berkata, pihaknya juga menuntut akhbar keluaran Karangkraf itu memohon maaf secara bertulis dan disiarkan di akhbar berkenaan.

“Jika gagal berbuat demikian dalam tempoh ditetapkan, ASWAJA akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Sinar Harian yang sudah beberapa kali menyiarkan artikel penuh kontroversi dan bersifat fitnah kepada kami,” ujarnya dalam kenyataan hari ini.

Zamihan berkata demikian merujuk kepada siaran Sinar Harian satu muka bertarikh 17 Mei yang mendakwa AsWAJA salah satu gerakan Syiah yang berselindung disebalik nama ahli sunnah.

Sambil mengandaikan laporan itu berniat jahat, Zamihan juga mendakwa Sinar Harian juga banyak mempromosi tokoh-tokoh Wahabi selain menganjurkan program membabitkan penceramah tidak bertauliah di premis mereka di Selangor.- MalaysiaGazette