Home Ekonomi Permintaan minyak global turun tahun 2018

Permintaan minyak global turun tahun 2018

LONDON – Pengeluaran minyak Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) melonjak pada bulan Jun dan meramalkan permintaan minyak mentah akan menurun pada tahun depan berikutan jumlah pesaing lebih banyak.

Lantaran itu, lebihan pasaran akan berlaku pada tahun depan.

Dalam unjuran tahun 2018 dalam laporan bulanan, OPEC berkata, dunia memerlukan 32.20 juta tong sehari minyak mentah daripada anggotanya tahun depan, turun 60,000 tong sehari berbanding tahun ini.

OPEC berkata, keluaran minyaknya pada bulan Jun meningkat melepasi ramalan permintaan, dipacu oleh lebihan dari Libya dan Nigeria – kedua-dua negara ini dikecualikan daripada potongan bekalan dengan tujuan menghapuskan lebihan bekalan.

“Kami kekal optimis … (mengenai) membantu mengimbangi semula pasaran,” kata Setiausaha OPEC Mohammad Barkindo pada persidangan industri di Istanbul.

Di bawah perjanjian bekalan, OPEC telah mengurangkan pengeluaran kira-kira 1.2 juta tong manakala Rusia dan pengeluar bukan OPEC memotong separuh sehingga Mac tahun depan.

OPEC berkata, pengeluarannya meningkat sebanyak 393,000 tong pada bulan Jun kepada 32.611 juta tong, menurut angka dari sumber sekunder yang digunakan oleh organisasi untuk memantau bekalan.

Keuntungan itu diketuai oleh Nigeria dan Libya, dengan tambahan bekalan dari Arab Saudi dan Iraq.

Angka itu bermakna OPEC telah mematuhi 96 peratus dengan janji pemotongan, menurut pengiraan Reuters, turun dari lebih dari 100 peratus pada bulan Mei tetapi masih tinggi untuk standard OPEC. – MalaysiaGazette