Home Dunia Bencana cuaca ancam Eropah

Bencana cuaca ancam Eropah

LONDON – Jumlah kematian di Eropah akibat bencana cuaca boleh meningkat 50 kali ganda menjelang akhir abad ini, dengan haba melampau boleh membunuh lebih daripada 150,000 orang setahun pada tahun 2100.

Dalam sebuah jurnal The Planet Health Lancet, sainstis berkata, perubahan iklim meletakkan beban yang semakin meningkat pada masyarakat dengan dua dari tiga orang di Eropah mungkin terjejas jika pelepasan gas rumah hijau dan cuaca melampau tidak terkawal.

Ramalan itu berdasarkan tiada pengurangan pelepasan gas rumah hijau dan peningkatan dasar untuk mengurangkan kesan peristiwa iklim yang melampau, menunjukkan kematian berkaitan cuaca Eropah meningkat dari 3,000 setahun antara 1981 dan 2010 kepada 152,000 setahun antara tahun 2071 dan 2100.

“Perubahan iklim merupakan salah satu ancaman global terbesar kepada kesihatan manusia abad ke-21 dan bahaya berkaitan cuaca kepada masyarakat semakin meningkat,” kata Giovanni Forzieri dari Pusat Penyelidikan Bersama Suruhanjaya Eropah di Itali, yang mengetuai kajian itu.

Melainkan jika pemanasan global ditangani sebagai masalah segera, kira-kira 350 juta orang Eropah boleh didedahkan kepada ekstrem iklim yang membahayakan setiap tahun menjelang akhir abad ini.

Kajian itu menganalisis kesan tujuh bencana cuaca yang paling berbahaya – gelombang panas, gelombang sejuk, kebakaran hutan, kemarau, banjir sungai dan pantai dan ribut angin – di 28 negara Kesatuan Eropah, ditambah Switzerland, Norway dan Iceland.

Pasukan saintis itu melihat rekod bencana dari tahun 1981 hingga 2010 untuk menganggarkan kelemahan populasi, kemudian menggabungkannya dengan model bagaimana perubahan iklim dapat berkembang dan bagaimana populasi meningkat dan berhijrah.

Penemuan mereka mencadangkan gelombang haba adalah bencana yang berkaitan dengan cuaca yang mengakibatkan bencana dan boleh menyebabkan 99 peratus kematian berkaitan  cuaca di Eropah – meningkat daripada 2,700 kematian setahun antara 1981 dan 2010 kepada 151,500 kematian setahun pada tahun 2071 hingga 2100.

Malah, ia juga meramalkan kenaikan besar kematian akibat banjir daripada enam kematian setahun pada awal abad kepada 233 setahun pada akhir abad.

Para penyelidik berkata, perubahan iklim akan menjadi pemacu utama penyumbang kepada 90 peratus daripada risiko, sementara pertumbuhan penduduk, penghijrahan dan pembandaran akan mencakupi 10 peratus. – MalaysiaGazette