MANILA – Malaysia serta Indonesia, Thailand dan Filipina masih lagi terdedah kepada risiko pertukaran mata wang berbanding ekonomi membangun lain di Asia Timur dan Pasifik kerana kawalan kewangan global.

Syarikat-syarikat dan bank-bank di negara-negara ini mempunyai hutang luar negara yang besar, walaupun rizab pertukaran asing pada masa ini kelihatan mencukupi, menurut Bank Dunia.

Berikut adalah perincian tentang laporan itu:

  1. Pihak berkuasa monetari perlu bersedia untuk mengetatkan pendirian dasar jika aliran keluar modal segera melemahkan mata wang.

  2. Sekiranya tekanan susut nilai di China, pihak berkuasa harus membenarkan pelarasan yang lebih besar melalui harga relatif dan memantau risiko sektor kewangan mema sebagai kawalan dasar monetari.

  3. Pertumbuhan di rantau ini akan terus mendapat manfaat daripada persekitaran global yang bertambah baik dan permintaan domestik yang kukuh.

  4. Bank Dunia meningkatkan unjuran pertumbuhan ekonomi China, Malaysia dan Thailand pada 2017 dan 2018, berbanding jangkaan pada bulan April.

Ekonomi China diramal berkembang 6.7 peratus tahun ini dan 6.4 peratus tahun depan.

Kebanyakan mata wang Asia meningkat berbanding dolar Amerika Syarikat pada tahun ini dipacu oleh prospek aliran masuk yang kukuh. – MalaysiaGazette