Anggota Bomba dan Penyelamat bersama Jabatan Pertahanan Awam Malaysia menjalankan operasi mencari dan menyelamat mangsa-mangsa yang terperangkap dalam kejadian tanah runtuh di Lengkok Lembah Permai, Tanjung Bungah hari ini. Kira-kira 20 pekerja tapak pembinaan dipercayai tertimbus dalam kejadian itu dan setakat 11 pagi tadi dua mangsa telah ditemui. -- fotoBERNAMA

KUALA LUMPUR – Sistem dan proses industri pembinaan perlu dikaji semula dari segi tanggungjawab dan akauntabiliti pelbagai pihak dan bukan hanya dengan keperluan kelulusan yang cepat.

Institut Perancang Malaysia (MIP) berkata, dasar dan garis panduan yang sedia ada pembangunan di lereng bukit perlu disemak dengan serta-merta bagi menangani pengurangan risiko bencana (DRR) agar tragedi di Tanjung Bungah tidak berulang lagi.

Presidennya, Ihsan Zainal Mokhtar berkata, tragedi di tapak pembinaan ini harus dilihat dari pelbagai aspek dan penumpuan perlu diberikan kepada dua perkara penting iaitu proses kelulusan, Kebenaran Merancang seperti yang dinyatakan dalam Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172) dan proses pembinaan di tapak.

Proses di tapak ini telah dijelaskan sepenuhnya oleh Institut Kejuruteraan Malaysia dan MIP adalah sesuai dengan pandangan mereka dan melaksanakan semua keperluan keselamatan dan kejuruteraan di tapak itu adalah harus.

“Semua pihak perlu menyokong pengukuhan proses Kebenaran Merancang. Kebenaran Merancang adalah kelulusan utama yang diperlukan untuk semua perkembangan dan perlu dikukuhkan lagi oleh sumbangan semua pakar dan profesional.

“Gesaan untuk mempercepatkan proses tidak boleh dipertaruhkan dalam aspek keselamatan, persekitaran, impak ke atas gaya hidup dan kepentingan umum orang ramai.

“Tragedi ini telah mengingatkan kita tentang perlunya mengkaji semula kelulusan yang ada proses agar menjadi lebih ketat dan lengkap dalam garis panduan dan perundangan,” ujar Ihsan dalam kenyataan di sini.

MIP berharap proses membuat keputusan mesti termasuk bantahan awam dan pandangan serta semua keputusan perancangan mesti dibuat secara telus dan bertanggungjawab.

Cadangan memuat naik keputusan pihak berkuasa tempatan untuk pengawasan awam juga harus dipertimbangkan secara serius. – MalaysiaGazette