Pasport biometrik Singapura yang baharu. foto ICA

SINGAPURA – Singapura memperkenalkan pasport biometrik baru dengan peningkatan keselamatan, menurut Pihak Berkuasa Imigresen dan Pemeriksaan (ICA).

Ia berkata, pasport itu akan disertakan dengan halaman visa baru dan ciri-ciri keselamatan tambahan untuk memastikan ia sukar dipalsukan.

Terdapat dua ciri keselamatan baru yang ditambahkan.

Yang pertama adalah imej pemegang pasport di dalam tetingkap, yang boleh dilihat sebagai potret positif atau negatif apabila dimiringkan dan dilihat dalam cahaya yang dihantar.

Yang kedua adalah reka bentuk transformasi permukaan dalam bentuk bunga kebangsaan, yang memaparkan kesan reflektif dan animasi cahaya pada sudut yang berbeza, kata ICA.

Ciri-ciri yang terdapat dalam reka bentuk pasport sedia ada juga telah dipertingkatkan untuk menyediakan keselamatan tambahan.

Bagi halaman visa, pasport baru itu menampilkan reka bentuk enam mercu tanda tempatan – Singapore Botanic Gardens, Esplanade, Marina Barrage, Gardens by the Bay, Hub Sukan Singapura dan Punggol New Town bagi menggantikan imej sedia ada dari kaki langit Pusat Perniagaan dan Esplanade, kata agensi itu.

Seperti pasport sedia ada, reka bentuk baru mematuhi cadangan dan keperluan yang ditetapkan oleh Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa, tambahnya.

Warga negara Singapura yang memiliki pasport sah tidak perlu menggantikan pasport baru. Mereka yang telah membuat permohonan baru dan diterima oleh ICA dari 21 Oktober, pasport akan dikeluarkan mereka dengan reka bentuk baru mulai akhir bulan ini.

Pengambilan pasport baru itu dibuat di bangunan ICA antara 30 Oktober dan 15 November dan diperluaskan ke pejabat pos terpilih mulai 16 November ini. – MalaysiaGazette