Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman, Datuk Seri Mohmad Salleh (dua dari kanan) pada sidang media rampasan dadah di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor. Turut kelihatan, Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Khalil Kader Mohd. (kanan).

JOHOR BAHRU – Satu sindiket pemprosesan dan pengedaran dadah berjaya ditumpaskan Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada Selasa membabitkan nilai rampasan dadah RM32.4 juta.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman, Datuk Seri Mohmad Salleh berkata, kejayaan itu membabitkan serbuan enam lokasi berasingan termasuk sebuah makmal memproses dadah di Kampung Kong-Kong Laut, Masai.

Menurutnya, serbuan itu membabitkan rampasan 51,750 pil ekstasi, 227.6 kilogram serbuk ekstasi, 10.51 gram syabu serta 713 kilogram bahan kimia dipercayai untuk memproses dadah.

“Dalam serbuan bermula pada 1.30 hingga 7.45 pagi itu, seramai lapan orang termasuk seorang wanita berusia antara 27 hingga 58 tahun ditahan,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor di sini hari ini.

Mohmad berkata, hasil siasatan awal mendapati, sindiket itu menjadikan kawasan seperti kebun kelapa sawit di Kampung Kong-Kong Laut untuk memproses ekstasi dan dadah yang dirampas itu dipercayai untuk pasaran tempatan, Indonesia dan Singapura.

Tambahnya, semua suspek direman tujuh hari bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika disabit kesalahan. – MalaysiaGazette