Home Dunia Semakan Batu Putih ada kaitan dengan PRU – PM Singapura

Semakan Batu Putih ada kaitan dengan PRU – PM Singapura

SINGAPURA – Hubungan Singapura dengan negara-negara lain sentiasa ada turun dan naik tetapi pendekatan fundamentalnya tidak sepatutnya berubah.

Perdana Menteri Lee Hsien Loong ketika berucap di Konvensyen PAP berkata, Singapura perlu mengambil pandangan jangka panjang dan berusaha ke arah hubungan baik yang memberi manfaat kepada kedua belah pihak.

“Ketika perhubungan berjalan lancar, kita tidak sepatutnya mengambil mudah. Yang lebih penting lagi, apabila hubungan turun, kita tidak boleh panik atau takut,” katanya.

Tetapi ketika Singapura mempunyai hubungan baik dengan banyak negara, beliau menekankan bahawa ia tidak secara tidak sengaja berada di bawah kawalan asing atau pengaruh.

Sebaliknya, Singapura perlu mengambil pandangan jangka panjang dan bekerjasama ke arah hubungan baik yang memberi manfaat kepada kedua pihak.

Tidak ada negara asing yang pernah mempengaruhi perdebatan dan politik Singapura atau memecahbelah dan melemahkannta, secara terbuka atau secara rahsia, katanya.

“Rakyat Singapura perlu memahami kepentingan teras kita.”

“Apabila kita diuji, kita mesti tetap bersatu dan menyokong kerajaan supaya kita dapat bertahan dan mempertahankan kepentingan Singapura sebagai satu negara,” tambahnya.

Lee berkata, hubungan Singapura dengan Malaysia dan Indonesia akan sentiasa kompleks dan isu-isu akan timbul dari semasa ke semasa.

Salah satu contoh ini, katanya adalah Pedra Branca (Pulau Batu Putih).

“Saya fikir masalah itu telah lama diselesaikan lama dengan keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa pada tahun 2008, yang memberikan Pedra Branca kepada Singapura.

“Tetapi Malaysia merujuk sekali lagi ke ICJ, meminta mahkamah untuk menafsirkan semula dan mengkaji semula penghakiman.

“Saya tidak pasti apa motif Malaysia tetapi Pilihan Raya Umum mereka tidak lama lagi, mungkin ada kaitan dengannya,” katanya.

Dan di Indonesia, beliau menyatakan bahawa ahli politik negara itu telah bercakap tentang pengambilan ruang udara dari Singapura.

Isu itu, katanya, bukan mengenai ruang udara Indonesia, tetapi Wilayah Penerbangan Penerbangan (FIR), yang bertujuan untuk menguruskan lalu lintas udara.

“Siapa yang mengawal FIR adalah perkara teknikal untuk membuat pengaturan terbaik bagi keselamatan udara, tetapi ia telah dipolitikkan dan menjadi isu kedaulatan dan kebanggaan negara tersebut.

“Ia menjadikannya lebih sukar untuk diselesaikan,” katanya Lee.

Tetapi beliau menegaskan hubungan dengan Malaysia dan Indonesia adalah baik, dengan Singapura sebagai pelabur asing terbesar di kedua-dua negara dan sumber utama pelancong .bagi kedua-dua negara tersebut

Hubungan Singapura dengan kuasa besar – AS dan China – juga dalam keadaan baik.

“Tidak selalunya mudah untuk menjadi kawan baik dengan Amerika Syarikat dan China pada masa yang sama.

“Tetapi sebagai sebuah negara kecil, kita perlu berteman dengan banyak negara seperti yang kita boleh.

“Jadi, kita perlu bekerja keras untuk memelihara hubungan kita dengan AS dan China, sambil menegakkan kepentingan Singapura sendiri,” ujar beliau. – MalaysiaGazette