KUALA LUMPUR – Bekas Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia Inmdonesia, Hamid Awaludin mencadangkan agar bekas Perdana Menteri 22 tahun Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad dikenakan tindakan moral berbentuk ‘sangsi sosial’ oleh rakyat negara ini.

Meskipun ianya merupakan tindakan yang paling ‘keras’ namun, hanya tindakan tersebut yang sesuai dikenakan terhadap Mahathir berikutan kenyataannya sebelum ini yang mampu memberikan kesan buruk yang besar terhadap isu perkauman dan hubungan Malaysia-Indonesia.

Tindakan ‘sangsi sosial’ yang dimaksudkan oleh Hamid adalah satu bentuk kutukan dan kecaman terhadap Mahathir berikutan akhlaknya yang semakin buruk ketika usianya yang semakin tua ketika ini.

“Yang paling bagus diberikan terhadap Mahathir adalah tindakan moral dan sangsi sosial. Apa itu adalah mencebiri(mengutuk) Mahathir sebagai pemimpin dengan usia tuanya yang berakhlak buruk.

“Ini adalah perangai buruk pemimpin tua. Semakin tua, semakin berakhlak buruk. Itu sangsi, dan belum tentu dia belum recovery(memulihkan) sehingga dia pergi(meninggal dunia) nanti.”

Hamid, yang juga berketurunan Bugis hari ini tampil dalam satu sidang media khas di Kuala Lumpur, mewakili kaum Bugis di Indonesia, sebagai reaksi kepada ucapan Mahathir sebelum ini yang mengaitkan Perdana Menteri yang juga berketurunan Bugis sebagai lanun.