Home Dunia 20,000 penduduk Israel protes Netanyahu

20,000 penduduk Israel protes Netanyahu

Ribuan penduduk mengadakan protes terhadap Netanyahu berhubung kes rasuah dan salah guna kuasa. foto Reuters

JERUSALEM – Kira-kira 20,000 penduduk Israel tunjuk perasaana di Tel Aviv bagi menentang rasuah dan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu yang sedang di siasatan kerana melakukan jenayah atas tuduhan penyalahgunaan jawatan.

Demonstrasi ini merupakan protes anti-korup mingguan terbesar yang dicetuskan oleh tuduhan rasuah terhadap Netanyahu.

Netanyahu menafikan dakwaan salah laku.

Pemimpin empat penggal itu disyaki terlibat dalam dua kes.

Yang pertama menerima hadiah daripada ahli perniagaan yang kaya dan kedua melibatkan rundingan perjanjian dengan pemilik akhbar untuk liputan yang lebih baik sebagai balasan untuk mengatasi pesaingnya setiap hari.

Protes itu dicetuskan selepas draf undang-undang yang dijangka disahkan oleh Parlimen minggu depan, akan menghalang polis daripada menerbitkan penemuan siasatannya bagi dua kes siasatan ke atas Netanyahu.

Pengkritik mengatakan draf undang-undang adalah satu percubaan terang untuk melindungi Netanyahu dan menjaga orang ramai dalam gelap mengenai siasatannya. Penyokong undang-undang mengatakan ia bertujuan melindungi hak suspek.

Netanyahu mengatakan beliau tidak berminat mempromosikan perundangan peribadi tetapi dia tidak mengarahkan dua penaja, pendakwa yang rapat di pihak Parti Likud, untuk menarik balik rang undang-undang itu.

Netanyahu mendakwa dirinya sebagai mangsa pemburu politik.

“Tidak akan ada apa-apa kerana tidak ada apa-apa,” katanya.

Sekiranya dikenakan, dia akan mengalami tekanan yang berat untuk meletak jawatan atau boleh memanggil pilihan raya untuk menguji sama ada beliau masih mempunyai mandat. – MalaysiaGazette