Prawit

BANGKOK – Dalam usaha memerangi jenayah di Thailand, kerajaan mula mengedarkan 55,150 pistol yang baharu dibeli bagi menangani masalah kekurangan senjata api di kalangan pegawai polisnya.

Menurut Timbalan Perdana Menteri Jen Prawit Wongsuwan, yang bertanggungjawab terhadap keselamatan dalam negeri dan polis, kes jenayah bukan sahaja meningkat di Thailand tetapi ia juga datang dalam pelbagai bentuk dan intensitinya adalah teruk.

“Keadaan itu menjadikan semakin penting untuk memperlengkapkan polis bagi memerangi jenayah. Dengan 55,150 pistol baharu, saya yakin prestasi polis membanteras jenayah dan melindungi kehidupan dan harta benda orang ramai dapat dipertingkatkan,” katanya seperti dipetik media tempatan baru-baru ini.

Prawit yang juga Menteri Pertahanan, mempengerusikan satu majlis penyerahan pistol separa automatik Sig Sauer P320 SP kepada 22 agensi di bawah Polis Diraja Thai (RTP) untuk diagihkan kepada setiap balai polis.

Menurut beliau, polis telah lama menghadapi kekurangan pistol, dengan senjata yang dimiliki pegawai polis sudah usang dan ketinggalan zaman, yang meningkatkan risiko ke atas para pegawai polis ketika berdepan penjenayah bersenjata.- BERNAMA