Home Uncategorized AS beri amaran ujian nuklear baru Pyongyang

AS beri amaran ujian nuklear baru Pyongyang

Nikki Haley

WASHINGTON – Amerika Syarikat memberi amaran kepada Korea Utara terhadap sebarang ujian peluru berpandu yang akan datang.

Kenyataan itu dibuat oleh wakil Amerika Syarikat ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Nikki Haley selepas negara itu mendengar spekulasi bahawa Korea Utara akan melancarkan peluru berpandu yang lain.

Malah, Washington juga tidak akan melihat sebarang perbincangan antara Korea Utara dan Korea Selatan secara serius jika Pyongyang masih mahu meneruskan ujian senjata nuklear.

“Saya harap itu tidak berlaku, tetapi jika ia berlaku, kita mesti membawa langkah-langkah lebih tegas untuk menentang rejim Korea Utara,” kata Haley.

Korea Selatan menawarkan rundingan dengan Korea Utara minggu depan selepas Kim Jong-un pemimpin Korea Utara dalam ucapan Hari Tahun Baru terbuka untuk berdialog dengan Seoul.

Kim juga berkata, beliau terbuka kepada kemungkinan membenarkan atlet Korea Utara mengambil bahagian dalam Sukan Olimpik Musim Sejuk Korea Selatan bulan depan.

Pada masa yang sama, beliau menegaskan bahawa negaranya akan meneruskan ujian “peledak nuklear” nuklear untuk menentang sekatan PBB dengan memaklumkan mempunyai butang nuklear di mejanya yang mampu melancarkan peluru berpandu ke Amerika Syarikat.

Haley berkata, Amerika Syarikat tidak akan mengadakan perbincangan dengan serius jika mereka tidak mengambil langkah ke arah mengharamkan senjata nuklear Korea Utara.

“Korea Utara boleh bercakap dengan sesiapa sahaja yang mereka mahu, tetapi Amerika Syarikat tidak mengakuinya sehingga mereka bersetuju untuk mengharamkan senjata nuklear yang mereka miliki,” katanya.

Haley tidak memberikan butiran mengenai ujian ujian peluru berpandu tersebut.

Seorang pegawai Amerika Syarikat yang lain berkata, terdapat tanda-tanda yang boleh menunjuk pelancaran peluru berpandu yang “lebih cepat daripada sebelum ini”.

Jurucakap Jabatan Negara Amerika Syarikat, Heather Nauert berkata, Korea Utara mungkin “cuba untuk memacu kesilapan” antara Amerika Syarikat dan Seoul.

“Kami sangat ragu-ragu keikhlasan Kim Jong-un untuk duduk berbincang,” katanya. – MalaysiaGazette