Johari Abdul Ghani

ALOR SETAR- Pembangunan Zon Ekonomi Sempadan Khas (SBEZ) di Bukit Kayu Hitam mampu menyumbang RM40 bilion setahun kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kata Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani.

Menurutnya, kerajaan akan mengambil peluang untuk membangunkan pintu sempadan Bukit Kayu Hitam dan Thailand yang dilihat dapat melonjakkan ekonomi negara melalui projek SBEZ.

Beliau berkata, SBEZ yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam pembentangan Bajet 2018 akan melalui fasa kerja fizikal dalam masa terdekat.

“Sehingga kini SBEZ dalam proses perancangan sebelum kita dapatkan kelulusan kerajaan negeri dan mewartakan tanah.

“Kita berasakan kerajaan perlu ambil peluang bangunkan sempadan di Bukit Kayu Hitam apatah lagi dengan pembangunan ekonomi di Thailand.

“Justeru dengan pembangunan SBEZ, ia dijangka mampu menyumbang sebanyak RM30 bilion hingga RM40 bilion kepada KDNK, ” katanya kepada pemberita.

Jelasnya SBEZ akan dibangunkan di atas tapak berkeluasan kira-kira 4,451 hektar membabitkan pembangunan pelabuhan darat, zon perdagangan bebas dan pusat komersial.

“Pada fasa pertama kita akan bangunkan zon perdagangan bebas seluas 930 hektar, “tambahnya.

Perdana Menteri pada pembentangan Bajet 2018 mengumumkan pembangunan SBEZ untuk melonjakkan ekonomi di Wilayah Utara dengan nilai pembangunan kasar sebanyak RM50 bilion.-MalaysiaGazette