Home Ekonomi Harga minyak dunia kukuh

Harga minyak dunia kukuh

Gambar hiasan

NEW YORK – Harga minyak naik selepas tinjauan menunjukkan komitmen OPEC dalam pengurangan bekalan masih dipatuhi meskipun Amerika Syarikat meningkatkan bekalan sehingga 10 juta tong sehari bagi kali pertama sejak tahun 1970.

Niaga hadapan bagi penghantaran April Brent naik AS$0.75 atau 1.1 peratus kepada AS$69.65 setong manakala West Texas Intermediate bagi penghantaran Mac naik sebanyak 1.7 peratus (AS$1.07) kepada AS$65.80.

Kedua-duanya meletakkan kontrak hadapan kepada paras tertinggi sejak Disember 2014.
Pada bulan Januari, kedua-dua tanda aras meningkat untuk bulan kelima berturut-turut dengan Brent naik 3.3 peratus dan WTI naik 7.1 peratus, menandakan permulaan kuat untuk setahun untuk Brent bagi tempoh lima tahun dan WTI dalam tempoh 12 tahun.

“Minyak naik hari ini kerana komitmen bertekad OPEC untuk 2018,” kata Brian Kessens, Pengurus Portfolio dan Pengarah Urusan di Tortoise di Leawood, Kansas.

Keluaran minyak Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC) meningkat pada bulan Januari daripada paras terendah dalam lapan bulan kerana pengeluaran yang lebih tinggi dari Nigeria dan Arab Saudi mengimbangi penurunan di Venezuela serta pematuhan yang kuat terhadap pakatan bekalan yang diketuai OPEC, menurut kajian Reuters.

Keluaran minyak di Venezuela menurun di tengah-tengah krisis ekonomi. Negara itu menghasilkan kira-kira 1.6 juta tong sehari pada bulan Januari, menurut kajian Reuters, meletakkan pengeluarannya jauh di bawah apa yang dijanjikan ketika perjanjian pengurangan.

Walaupun OPEC mematuhi perjanjian, pengeluaran minyak Amerika Syarikat melepasi 10 juta barel pada bulan November untuk kali pertama sejak tahun 1970, kata Pentadbiran Maklumat Tenaga pada hari Rabu.

“Kami menjangkakan keluaran minyak mentah Amerika Syarikat akan berkembang pada tahun 2018 pada hampir satu juta tong sehari lebih tinggi berbanding tahun lepas, kerana Amerika Syarikat berada di landasan untuk menjadi pengeluar minyak terbesar di dunia menjelang akhir tahun ini,” kata Kessens Kura kata.

Goldman Sachs yang meningkatkan sasaran harga minyak dengan menaikkan semakan selama tiga bulan untuk Brent kepada AS$75 daripada AS 62 dan ramalan enam bulan kepada AS$82.50 daripada AS$75.

Harga minyak bagaimanapun tidak mencatatkan lebih tinggi daripada AS$70 setong pada 2018, memandangkan tugasan perang antara OPEC dan industri syal Amerika Syarikat. menurut tinjauan Reuters. – MalaysiaGazette