Home Dunia Penyerang masjid London dipenjara 43 tahun

Penyerang masjid London dipenjara 43 tahun

LONDON – Lelaki Britain yang merempuh sekumpulan jemaah masjid hingga menyebabkan seorang terbunuh pada 19 Jun tahun lalu dipenjara seumur hidup dengan tempoh minimum 43 tahun.

Darren Osborne, 48, dari Cardiff didapati bersalah menyebabkan kematian Makram Ali, 51, dan cubaan membunuh jemaah lain di Finbury Park, di utara London.

Ketika membacakan hukuman itu di mahkamah London, Hakim Bobbie Cheema-Grubb berkata kepada Osborne, ia adalah serangan pengganas kerana kamu cuba membunuh.

Hakim menambah, Osborne telah cepat menjadi radikal dan “mindsetnya menjadi salah satu kebencian yang jahat”.

“Singkatnya, anda membenarkan minda anda diracuni oleh mereka yang mendakwa sebagai pemimpin.”

Osborne menjadi radikal dalam tempoh sebulan pada tahun lalu selepas menonton program televisyen tentang skandal seks cincin kanak-kanak yang melibatkan sekumpulan lelaki Muslim terutamanya di utara England.

Tertuduh tidak mengaku tidak bersalah, memberitahu mahkamah bahawa seorang lelaki bernama “Dave” yang memandu pada masa itu.

Bagaimanapun, saksi-saksi memberitahu mereka mendengar Osborne berkata: “Saya telah melakukan tugas saya, anda boleh membunuh saya sekarang” dan “sekurang-kurangnya saya pergi dengan betul” sejurus kejadian serangan itu.

Selepas dua minggu perbicaraan, juri mengambil satu jam untuk memutuskan dia bersalah. – MalaysiaGazette