Home Ekonomi Pelabur asing jual RM301.3j ekuiti tempatan minggu lalu

Pelabur asing jual RM301.3j ekuiti tempatan minggu lalu

Bursa Malaysia

 

KUALA LUMPUR – Pelabur asing melupuskan sejumlah RM301.3 juta dari ekuiti tempatan pada minggu lalu.

MIDF Amanah Investment Bank Berhad berkata, jualan asing berlaku pada hari Isnin hingga Rabu lalu.

Firma penyelidikan itu berkata, hanya RM40.3 juta ekuiti tempatan dijual pada hari Isnin dan aktiviti jualan

Hanya RM40.3 juta ekuiti tempatan yang dijual pada hari Isnin tetapi aktiviti jualan secara beransur-ansur kepada RM207.7 juta pada hari Rabu, bersamaan dengan kerugian harian terbesar FBM KLCI pada minggu tersebut.

MIDF Research berkata, faktor utama jualan besar-besaran pada hari Rabu disebabkan penjualan sektor teknologi di Wall Street semalaman, yang dicetuskan oleh peningkatan pengawasan ke atas sektor teknologi, yang mana pelaburan China dalam sektor itu akan dihadkan pada tahap tertentu.

Katanya, pelabur global perlahan-lahan kembali ke Malaysia pada hari Khamis untuk lagu berjumlah RM39.2 juta disebabkan  ketegangan geopolitik di Semenanjung Korea semakin reda selepas kedua-dua negara itu mengadakan perbincangan pada 27 April.

MIDF menambah, belian asing pada hari Jumaat susut kepada RM9.3 juta. Pada hari tersebut pasaran Filipina dan Indonesia tutup sempena Good Friday.

Mac lalu merekodkan aliran keluar bersih sebanyak RM61.6 juta, jurang besar daripada jualan sebanyak RM1.12 bilion dalam tempoh sebelumnya.

Sejumlah RM2.2 bilion ekuiti-ekuiti tempatan dibeli oleh pelabur asing pada suku pertama tahun ini, satu-satunya pasaran Asia Tenggara yang berada di bawah pendedahan dengan aliran tunai bersih.

“Namun, ini kurang daripada RM5.74 bilion yang terkumpul pada suku pertama tahun lalu.

“Kita menganggap aliran masuk asing perlahan menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14 yang akan diadakan dalam tempoh beberapa bulan akan datang,” katanya.

Penyertaan asing mula perlahan sedikit dengan nilai dagangan harian purata asing (ADTV) merosot di bawah paras RM1 bilion buat kali pertama dalam masa 12 minggu kepada RM934 juta.

Sementara itu, pasaran runcit mengalami perubahan sedikit dengan ADTV sebanyak RM842 juta. – MalaysiaGazette