Home Utama Kuala Lumpur, enam negeri dikenal pasti kawasan panas PRU14

Kuala Lumpur, enam negeri dikenal pasti kawasan panas PRU14

Mohamad Fuzi Harun
Mohamad Fuzi Harun

PARIT BUNTAR – Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan enam negeri dikenal pasti sebagai panas pada Pilihan Raya ke-14 (PRU14), kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun.

Beliau berkata, negeri-negeri lain adalah Selangor, Pulau Pinang, Terengganu, Perak, Sabah dan Sarawak.

“Polis akan memberi lebih perhatian bagi mengekalkan ketenteraman awam,” katanya pada sidang media selepas menghadiri program “Jenayah dan Dadah Percuma Masyarakat” di sini hari ini.

Menurut beliau, di Perak sahaja, 23 kawasan pemilih dianggap “panas” yang memerlukan pemantauan yang rapi, antaranya Kuala Kangsar, Hilir Perak, Taiping dan Ipoh.

“Kita akan memantau dengan ketat 1,131 individu semasa pilihan raya ini dan bagi Perak, kami telah mengenal pasti 440 individu sebagai pengacau yang berpotensi.

Daripada 440 orang, beliau berkata, 23 orang diletakkan di bawah “mikroskop”.

Mohamad Fuzi berkata, sejumlah 8,700 orang anggota polis akan ditempatkan di Perak untuk pilihan raya ini.

“Saya yakin kepimpinan di Bukit Aman dan di peringkat negeri (Perak) mempunyai segala-galanya untuk memastikan semua berjalan lancar,” katanya.

Mengenai Akta Anti Berita Palsu 2018 yang berkuat kuasa dua hari lalu, Mohamad Fuzi berkata, polis mengambil langkah proaktif dan telah membentuk pasukan penyiasat khas yang telah diletakkan di bawah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial dan Jabatan Siasatan Jenayah untuk mengendalikan kes-kes tersebut.

“Sekiranya diperlukan, kami akan menubuhkan cawangan tambahan di Bukit Aman atau di peringkat negeri untuk menangani berita palsu,” katanya. – MalaysiaGazette