BANGLADESH- Agensi bantuan antarabangsa dan pihak berkuasa Bangladesh bergelut untuk melindungi ribuan orang Rohingya  dalam kejadian tanah runtuh dan banjir monsun yang sudah bermula sekarang.

Sejak beberapa hari lalu berlaku hujan lebat pada permulaan monsun awal bulan ini sehingga berlaku tanah runtuh dan banjir yang telah mengorbankan dua orang mangsa.

Penduduk Rohingya yang tinggal di kem pelarian luas dan padat di sekitar bandar Cox’s Bazar di Teluk Bengal mencatatkan hujan tertinggi di Bangladesh dan terdedah kepada ancaman siklon.

Kakitangan kerajaan bekerja selama beberapa minggu untuk membantu membina sistem perparitan, mengukuhkan perlindungan dan mewujudkan laluan akses yang lebih baik.

Bagaimanapun mereka menghadapi cabaran dalam memindahkan pelarian ke kawasan yang lebih selamat dan dengan monsun sudah bermula.

“Kemungkinan memindahkan semua penduduk Rohingya sangat mencabar,” kata Caroline Gluck, wakil UNHCR di Cox’s Bazar.

Kumpulan Penyelarasan Sektor Antara yang mewakili kerja agensi bantuan di lapangan, berkata 45,000 pelarian hidup di kawasan “risiko tertinggi” tetapi hanya 15,000 dari mereka telah dipindahkan sehingga 10 Jun.

“Ia mengambil masa yang banyak dalam percubaan memindahkan sebilangan besar orang untuk meratakan bukit dan membina tempat sesuai untuk berpindah,” kata Gluck dari UNHCR.- MalaysiaGazette