Tunku Alizakri Alias

KUALA LUMPUR – Tunku Alizakri Alias dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang baharu.

Pelantikan beliau berkuatkuasa pada 20 Ogos ini.

Beliau menggantikan Datuk Shahril Ridza Ridzuan yang dilantik sebagai Pengarah Urusan Khazanah Nasional Berhad.

Tunku Alizakri menyertai KWSP pada 1 Januari 2014 sebagai Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Strategi) dan bertanggungjawab menyelia dasar kebangsaan mengenai perlindungan sosial, dan membangunkan produk dan perkhidmatan KWSP.

Beliau juga bertanggungjawab untuk strategi korporat, hal ehwal korporat, modal insan dan bakat pembangunan.

Tunku Alizakri adalah ahli Jawatankuasa Pelaburan Pengurusan KWSP, bertanggungjawab untuk memastikan semua cadangan pelaburan mematuhi tadbir urus dan risiko KWSP
kawalan.

Beliau pernah berkhidmat di Bank Negara Malaysia, Pusat Kepimpinan dan Tadbir Iclif, DiGi Telecommunications, Maybank dan Sime Darby.

Tunku Alizakri adalah pemegang Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan (MBA) dari Cornell University, dan Sarjana Muda Undang-Undang (LLB) dari King’s College, University of London.

Beliau telah diterima sebagai seorang peguam bela dan peguam cara di Mahkamah Malaya, dan berkelayakan sebagai Peguam (Lincoln’s Inn) di mahkamah England dan Wales.

Pengerusi KWSP Tan Sri Samsudin Osman dalam kenyataan di sini hari ini berkata, pelantikan CEO baru akan memastikan kesinambungan dalam prestasi KWSP dan memberi jaminan kepada ahli bahawa KWSP akan diteruskan berjalan lancar dalam menyampaikan mandatnya.

“Kami gembira dengan pelantikan dalaman ini kerana ia adalah pengesahan perancangan penggantian yang kuat yang telah membolehkan Menteri Kewangan untuk memilih calon dalaman yang sesuai.

“Pemilihan Alizakri sebagai Ketua Pegawai Eksekutif akan membantu kepada agenda sosial untuk negara,” ujarnya. – MalaysiaGazette