Mazlan Mansor

KUALA LUMPUR – Malaysia sedang mengesan peranti industri yang mengandungi bahan radioaktif yang dilaporkan hilang daripada trak pikap pada 10 Ogos lalu.

Pihak berkuasa bimbang peranti yang mengandungi jumlah yang tidak diketahui radioaktif iridium, boleh menyebabkan pendedahan radiasi atau digunakan sebagai senjata oleh militan, menurut laporan New Straits Times.

Peranti seberat 23 kilogram, yang digunakan dalam radiografi industri, hilang dalam perjalanan dari Seremban ke Shah Alam.

“Ya, ada laporan dan kami menyiasat,” kata Datuk Mazlan Mansor, Ketua Polis Selangor kepada Reuters dalam satu mesej ringkas.

Beliau tidak mengulas lanjut.

Dua pekerja firma yang memiliki peralatan yang hilang itu telah ditangkap tetapi kemudian dibebaskan.

Apa-apa kehilangan atau kecurian bahan radioaktif di tangan militan – kemungkinan cuba membina peranti nuklear mentah atau apa yang disebut “bom kotor”, menurut amaran agensi atom Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Peranti itu menggabungkan bahan nuklear dengan bahan letupan konvensional untuk mencemarkan kawasan dengan radiasi, berbeza dengan senjata nuklear, yang menggunakan pembelahan nuklear untuk memicu ledakan yang jauh lebih kuat. – MalaysiaGazette