Profesor Cheung Kie-chung, foto SCMP

HONG KONG – Seorang pensyarah University of Hong Kong ditahan kerana disyaki membunuh isterinya selepas mayat ditemui dalam sebuah beg.

Meskipun polis belum mendedahkan nama ahli akademik itu, sumber-sumber berkata, suspek adalah Profesor Cheung Kie-chung, dari Jabatan Kejuruteraan.

Lelaki itu ditahan selepas mayat isterinya yang berusia 52 tahun ditemui di pejabatnya di Bangunan Haking Wong, dalam kampus universiti berkenaan.

Supritendan Law Kwok-hoi berkata, mayat wanita yang ditemui masih perlu dikenal pasti melalui bedah siasat.

Punca kematian mayat yang ditemui belum disahkan tetapi dipercayai telah mati beberapa hari lalu.

Polis berkata, Cheung ada terlibat dalam pergaduhan dengan isterinya.

Isteri Cheung dikatakan telah memarahi anak perempuan mereka mengenai kebersihan tandas dan selepas itu anak perempuan mereka telah meninggalkan rumah.

Sehari selepas kejadian itu, mangsa menyalahkan Cheung kerana tidak menyokongnya, sebelum wanita itu dilaporkan hilang.

Undang-undang mengatakan pegawai telah menghubungi dua anak pasangan itu dan mengesahkan berlaku pertikaian keluarga. Cheung ditahan untuk disoal pada malam Selasa tetapi tidak ditahan.

Sebelum ini, suspek membuat laporan polis tentang kehilangan isterinya pada 20 Ogos lalu. Dia mendakwa isterinya telah meninggalkan kediaman mereka di kampus universiti selepas berkelahi pada 17 Ogos lalu.

Cheung yang merupakan warden di asrama kampus itu dan  tinggal bersama anak-anaknya.

Kes kehilangan isteri Cheung menjadi curiga apabila rakan kamera litar tertutup menunjukkan beliau menolak keluar kotak kayu dari bangunan itu manakala tidak ada rakaman isterinya keluar rumah.

Selepas beberapa siasatan, polis menyerbu pejabat Cheung dan mendapati kotak kayu  mengandungi beg yang berisi mayat.

Cheung berada di dalam pejabatnya ketika serbuan dilakukan. Pensyarah itu kemudian ditahan. – MalaysiaGazette