Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Azmin Ali

KUALA LUMPUR- Peruntukan khas sebanyak RM77 juta yang disalurkan kepada Felda dijangka selesai pada minggu akhir bulan ini.

Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali berkata, peruntukan tersebut diharapkan dapat meringankan beban kewangan peneroka terutamanya dalam menyediakan keperluan persekolahan tidak lama lagi.

Selain itu, Kementerian Hal Ehwal Ekonomi (MEA) dan Felda katanya, sedang dalam proses menggubal pelan pemulihan untuk memastikan pengukuhan dan kemampanan kedudukan kewangan agensi tersebut.

“MEA amat memahami dan prihatin dengan kesukaran yang dilalui oleh peneroka di bawah FELDA bilamana harga sawit dan getah berada pada tahap yang rendah.

“Di sebalik segala kemelut melibatkan FELDA yang ditinggalkan Kerajaan terdahulu, MEA bersama dengan pengurusan baru FELDA telah dan sedang berusaha keras untuk memastikan kebajikan peneroka dan keluarga mereka sentiasa terpelihara,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Semalam kerajaan mengumumkan peruntukan khas sebanyak RM77 juta kepada Felda yang merangkumi bayaran pinjaman sara hidup dan pendahuluan, bayaran tunggakan pengurusan tanam semula dan bayaran khairat kematian kepada 120 waris peneroka.- MalaysiaGazette