Air sungai meningkat susulan hujan lebat melanda barat Balkan. foto Agensi

SARAJEVO – Empat orang lemas ketika bot pelancong terbalik ketika angin kencang melanda Tasik Skandar di sebelah Montenegrin.

Pasangan muda dan anak mereka dari bandar Zeta di Montenegro, lemas dalam kemalangan bot, bersama dengan seorang lelaki yang cuba membantu mereka, media Montenegrin melaporkan.

Penumpang lain berjaya diselamatkan.

Menurut media, lapan penumpang berada di atas kapal tersebut yang dalam perjalanan melawat sebuah biara di seberang tasik tersebut.

Manakala itu hujan dan salji lebat mengakibatkan banjir di negara jiran Bosnia, memusnahkan kediaman dan menghalang jalan raya.

Suhu yang lebih tinggi selepas sub-sifar bulan lepas dan hujan lebat telah mencairkan salji di kebanyakan barat Balkan.
Kira-kira separuh daripada 12 sungai di Bosnia melimpah menyebabkan banjir besar berlaku hingga beratus-ratus rumah, dan jambatan musnah.

Dua bandar di Bosnia tengah, Zenica dan Kakanj, diisytiharkan darurat selepas sesetengah kawasan bertukar menjadi sungai dan pasukan penyelamat terpaksa memindahkan penduduk.

Kebanyakan sekolah juga terjejas sehingga terpaksa ditutup.

Lebih banyak hujan dan salji dijangka dalam beberapa hari lagi, meningkatkan paras air sungai utama melepasi paras normal, menurut meteorologi. – MalaysiaGazette