Ti Lian Ker

KUALA LUMPUR – Lim Kit Siang dan DAP didakwa cuba menghapuskan sejarah tentang kerjasamanya dengan Pas sebelum ini dengan cuba mengeksploitasi sokongan MCA berhubung kerjasama Barisan Nasional dengan parti Islam itu.

Naib Presiden MCA membangkitkan bahawa DAP pernah bekerja dengan Pas dalam Barisan Alternatif dari tahun 1999 hingga 2001.

Kerjasama itu diteruskan dalam Pakatan Rakyat dari 2008 hingga 2015 untuk mempersoalkan kerjasama antara parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) yang mempromosikan dan menanam toleransi agama, pemahaman dan keharmonian kaum di Malaysia.

Kata Datuk Seri Ti Lian Ker, pada masa itu, DAP yang bekerjasama dengan PAS dan berusaha untuk menyemai politik beracun dan ganas bertujuan menimbulkan rasa syak wasangka, rasa tidak percaya dan kebencian dalam kalangan kaum dan agama.

Dengan cara itu, ia mahu memusnahkan struktur sosial yang dipertahankan oleh BN sejak merdeka.

“Pas tidak pernah meninggalkan Amanat Hadi ketika bekerja dengan DAP di bawah Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat.

“Malah, Pas telah menegaskan bahawa kerjasama mereka dengan DAP untuk menjadi sementara di bawah konsep “tahaluf sirasi”.

“DAP dan khususnya Lim Kit Siang sebenarnya yang telah berbohong dan menyatakan sebagai parti yang sederhana untuk meyakinkan kaum Cina untuk mengundi Pas,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Tambahnya, DAP kemudian menggunakan taktik politik toksik dengan menyatakan UMNO memperjuangkan hak dan keistimewaan istimewa Melayu sambil menyalahkan MCA kerana kegagalannya membasmi dasar-dasar ini hingga menyebabkan ketegangan kaum dan ketidakpercayaan perkauman, khususnya di kawasan luar bandar.

Permainan isu ‘Ketuanan Melayu’ oleh DAP berjaya menyebabkan kaum Cina berpaling tadah terhadap MCA.

Lian Ker berkata, kronologi sejarah ini sedang cuba DAP hapuskan kerana Parti Pribumi Bersatu Malaysia yang mengamalkan dasar afirmatif Melayu yang sama dan bergerak lebih jauh dengan mewujudkan kementerian yang khusus “Bumiputra-centric” di bawah Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Menurut beliau, DAP sepatutnya berhenti menjadi pembangkang dan melaksanakan tugasnya sebagai kerajaan dengan membina semula negara selepas mereka secara fundamental memusnahkan sosial, ekonomi dan kepercayaan politik.

Penasihat DAP itu juga diminta menghentikan memutar fakta sejarah untuk memenuhi keselesaan politik DAP.

Ini kerana, tahap keharmonian kaum-kaum di negara ini sudah berada pada kedudukan paling rendah sejak kemerdekaan akibat daripada gerakan dan provokasi DAP.

Lian Ker berkata, MCA pula akan terus membina hubungan, malah bekerjasama dengan Pas dalam isu-isu yang menjadi kepentingan rakyat.

Bahkan, parti itu turut berazam mempengaruhi UMNO dan Pas untuk memberi tumpuan kepada nilai-nilai universal negara dan rakyat berbanding mengeksploitasi perbezaan kaum dan agama. – MalaysiaGazette

Artikel berkaitan: 

Ka Siong berpura-pura – Kit Siang

Alahan dengan Melayu, Islam, Kit Siang cipta pembohongan