Michael Gove. foto Agensi

LONDON – Michael Gove, antara pesaing yang dinamakan untuk menggantikan Perdana Menteri Britain, Theresa May, mengaku pernah mengambil dadah jenis kokain.

Michael yang mengaku menyesal dengan perbuataannya itu berkata, dia mula mengambil dadah ketika menjadi wartawan.

“Ia adalah satu kesilapan. Apabila saya teringat semula, saya  tidak patut melakukannya.

“Kejadian itu adalah 20 tahun yang lalu dan ya, itu adalah satu kesilapan. Tetapi saya tidak percaya kesilapan lalu menyukarkan,” katanya kepada Daily Mail.

Pendedahan itu muncul di tengah-tengah persaingan untuk menggantikan May ketika calon-calon berhujah atas hak dan kesalahan Brexit yang disebut tiada-perjanjian, atau meninggalkan Kesatuan Eropah tanpa kesepakatan.

May melepaskan jawatannya sebagai ketua konservatif pada hari Jumaat, secara rasmi mencetuskan persaingan untuk menggantikannya supaya
partinya dilihat memiliki pendirian tegas berhubung Brexit.

Calon-calon perlu mengumumkan pengesahan persaingan itu pada hari Isnin ini dan proses pemilihan harus selesai pada akhir bulan Julai.

Michael berharap pendedahannya itu tidak menghalang beliau dipilih sebagai perdana menteri akan datang.

“Semua ahli politik ada kehidupan mereka sebelum terlibat dalam politik. Saya berharap rakan-rakan saya di Parlimen dan ahli-ahli Parti Konservatif perlu membuat ketetapan sekarang jika saya sepatutnya menjadi pemimpin,” katanya. – MalaysiaGazette