Latheefa Koya

Latheefa Koya memang merupakan individu yang mempunyai personaliti yang kukuh, bebas dan adil yang membolehkan beliau menerajui t Lawyers for Liberty. sebagai Pengarah.

Namun beliau bukanlah merupakan calon peta untuk menjawat jawatan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berdasarkan lima sebab, mungkin enam sebab.

Pertama, dia menerima jawatan itu senyap senyap-senyap.
Tidak ada seorang pun dalam PKR, bekas partinya, tahu “penerimaan” jawatan itu. Ketidaksediaan untuk menerangkan pelantikannya dari Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir telah memberi gambaran, sama ada betul atau tidak, beliau diberi keistimewaan terhadap cita-citanya.

Kedua, keadilan harus dilihat dilaksanakan. Bukan hanya dilaksanakan. Dengan membawa portfolio hak asasi manusia ke dalam SPRM, organisasi masyarakat awam itu yakin bahawa dia akan memimpin suruhanjaya itu dengan baik. Tetapi jika dia melakukannya, persoalan akan timbul bagaimana dia mengubah haluannya dalam PKR dengan pantas. Jika dia berubah, dia mampu berubah berkali kali. Ini menyebabkan seseorang tertanya-tanya jika SPRM boleh menjadi tegas dalam membasmi rasuah? Dengan erta kata lain, kecenderungan untuk tidak mengendahkan rasuah yang dilakukan oleh mereka yang mempunyai kuasa. Terdapat satu peringkat keadilan tidak dapaty ditegakkan, SPRM telah memasuki era yang mana sayapnya disepit.

Ketiga, prestasi SPRM boleh membawa kepada populariti dan memakan diri kerajaan Pakatan Harapan (PH) pada pilihan raya umum akan datang. Terdapat banyak kes tertunggak SPRM yang menunggu kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan yang membolehkan mereka menikmati kehidupan baru (politik) melalui keruntuhan kerajaan. Pelantikan Latheefa Koya telah meningkatkan harapan individu-individu ini yang pernah mengambil alih.

Keempat, Lawyers of Liberty, tidak seperti Profesor Shaq Faruqi yang banyak menghasilkan penulisan. Tidak ada penerbitan atau pembentangan utama untuk mencadangkan pemahaman jelas mengenai Perlembagaan Malaysia.Di manakah rangka kerja mereka ketika bekerja keketika itu, dan ketika ini? Isu ini perlu dibangkitkan kerana SPRM terdiri daripada sayap untuk mendidik penjawat awam untuk tdak diperkenalkan dengan rasuah. Dengan ketegasan Latheefa Koya yang tiba-tiba senyap mengenai pelantikannya, seseorang tertanya-tanya jika beliau kelihatan seperti yang ditonjolkan oleh dirinya?

Akhirnya, Latheefa Koya berada di puncak SPRM. Calon seperti ini mengalami dia kelemahan struktur. Pertama, orang bawahan suka memanjangkan proses pembelajaran menjadi lelaki baru. Kedua, beliau akan mengetuai orang bawahan lain untuk mengumpulkan semua maklumat untuk melihat siapa yang akan menang: Adakah ia adalah Little Napoleon Little atau Ratu SPRM Latheefa Koya?

Semua di atas mencadangkan lebih banyak politik, rancangan atau sebaliknya yang diimport ke SPRM. Memandangkan tempoh dua tahun diberi kepadanya, tempoh tersebut meliputi Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri yang akan mengambil alih pada pertengahan tahun depan. Pada masa itu Latheefa Koya hanya akan menamatkan tahun pertama perkhidmatannya, dengan berbaki setahun lagi. Walaupun Datuk Seri Anwar Ibrahim, mengotakan janjinya, beliau akan memberi tumpuan mentadbir negara berdasarkan Manifesto Pakatan Harapan yang meliputi rujukan kepada semua isu rasuah hingga kepada pemeriksaan jawatankuasa pilihan parlimen, Latheefa Koya secara terang-terangan mencabar presiden partinya sebelum ini. Malaysia Baharu memerlukan anti rasuah dan pertumbuhan ekonomi yang kukuh, bukan politiking yang lebih kecil. – MalaysiaGazette

(Oleh Nik Abdul Razak Nik Md Ridzuan, Ketua Pemuda Amanah Wilayah Persekutuan)