Pelabur asing menjual sejumlah AS$704.3 juta ekuiti minggu lalu berbanding AS$705.4 juta pada minggu sebelumnya. - MIDF Research
Menara MIDF di Kuala Lumpur.

KUALA LUMPUR – Jumlah belian dana asing daripada ekuiti-ekuiti yang disenaraikan di Bursa Malaysia meningkat kepada RM230.2 juta minggu lepas berbanding RM171.7 juta pada minggu sebelumnya.

MIDF Amanah Investment Bank Bhd Research langkah kanan apabila dana asing membeli RM114.38 juta ekuiti tempatan pada hari Isnin lalu.

“Belian hari Isnin disokong oleh perjanjian antara Amerika Syarikat dan China untuk menyambung semula rundingan perdagangan semasa sidang kemuncak G20 pada minggu sebelumnya,” katanya.

Meskipun lebih banyak tarif yang dicadangkan oleh Amerika Syarikat bernilai AS$4.0 bilion barangan dari Kesatuan Eropah, aktiviti belian bersih asing meningkat pada hari Selasa kepada RM143.8 juta, paras yang tidak pernah dilihat sejak 3 Jun 2019.

Prestasi itu selaras dengan rakan serantau lain iaitu Thailand dan Indonesia.

“Bursa naik 0.4 peratus, melupuskan kerugiannya buat pertama kalinya sejak 18 Mac 2019.

“Pada hari Rabu, tahap aktiviti belian bersih asing berkurangan dengan ketara kepada RM12.6 juta bersih, menandakan hari keenam berturut-turut belian,” kata firma penyelidikan itu.

Optimisme perdagangan merosot apabila para pelabur bimbang tentang pertikaian perdagangan, namun kali ini antara Korea dan Jepun.

Susulan itu, pelabur asing melupuskan sejumlah RM17.4 juta dan RM23.3 juta pada hari Khamis dan Jumaat daripada ekuiti tempatan apabila pelabur mengambil keuntungan ketika data ekonomi menunjukkan pertumbuhan eksport Malaysia naik dua kali ganda kepada 2.5 peratus tahun ke tahun pada bulan Mei 2019 berbanding 1.1 peratus pada April 2019.

MIDF Research menambah, Pasaran bersih asing minggu lepas membawa aliran keluar bersih asing tahun ke tahun dari Malaysia kepada RM4.43 bilion.

Menurutnya, enam pasaran Asia yang lain iaitu Korea, Thailand, Indonesia, India, Taiwan dan Filipina telah melihat aliran masuk bersih asing setakat ini.

Dari segi penyertaan, nilai dagangan harian purata (ADTV) bagi pelabur asing mengalami penurunan sebanyak 13.7 peratus kepada RM891.6 juta untuk minggu ini, di bawah julat RM1.0 bilion.

Sementara itu, kedua-dua pelabur runcit dan dana institusi tempatan merekodkan peningkatan dalam ADTV lebih daripada 20 peratus untuk minggu ini, katanya. – MalaysiaGazette