SEPANYOL – Real Madrid dikatakan akan menyekat penghijrahan Gareth Bale ke Kelab Liga Super China, Jiangsu Suning.

Bale sepatutnya melengkapkan perpindahan ke Jiangsu minggu ini dengan kontrak tiga tahun dan pendapatan tertinggi di dunia 1 juta pound seminggu.

Bagaimanapun Real Madrid menunjukkan belang sebenar apabila tidak sanggup membiarkan pemain antarabangsa Wales itu pergi secara percuma.

The Galacticos kendalian Zinedine Zidane dikatakan menuntut yuran perpindahan lumayan untuk Bale daripada kelab China itu.

Bale menyertai Santiago Bernabeu dengan yuran rekod dunia 85 juta pound pada tahun 2013.

Kini dia masih mempunyai kontrak berbaki tiga tahun dengan Real Madrid dan kelab itu menggunakan terma kontrak pelepasan pemain itu dan menuntut yuran perpindahan yang dirancang untuk digunakan bagi merekrut Paul Pogba dari Manchester United.

Minggu lalu, Zidane menyatakan kelabnya sedang berusaha menjual pemain itu secepat mungkin demi kebaikan pasukan.

Ia menerima kritikan daripada Bale dan juga egennya Jonathan Barnett yang menganggap kenyataan itu sebagai biadab dan tidak menghormati perasaan Bale.

Bale yang digelar sebagai the Golfer oleh rakan sepasukannya hanya beraksi 79 perlawanan sepanjang 4 musim La Liga lalu sejak 2014 akibat masalah kecederaan.

Musim lalu dia hanya melakukan sebanyak 42 penampilan dan dikritik penyokong Real Madrid sendiri.

Sejak tahun 2013 sehingga kini Bale berusia 30 tahun menjaringkan 102 dalam 231 penampilan dalam La Liga Sepanyol.- MalaysiaGazette