Bank Capital One. foto Agensi

WASHINGTON – Butiran peribadi kira-kira 106 juta individu di seluruh Amerika Syarikat dan Kanada telah dicuri dalam sistem sasaran Capital One.

Capital One memaklumkan perkara itu selepas penggodamnya ditahan.

Menurut Capital One, data yang dicuri termasuk nama, alamat dan nombor telefon individu yang memohon produk kad kreditnya.

Tetapi penggodam tidak mendapat akses nombor akaun kad kredit, kata Capital One.

Kenyataan itu menambah, kira-kira 140,000 nombor keselamatan sosial dan 80,000 nombor bank di Amerika Syarikat telah diselesaikan.

Di Kanada, kira-kira satu juta nombor insurans sosial yang dimiliki oleh pelanggan kad kredit Capital One juga turut ditangani.

Capital One berkata, penggodam itu berjaya mengeksploitasi dalam infrastruktur syarikatnya.

Selain nama dan tarikh kelahiran, penggodam juga dapat memperoleh skor kredit, had, baki, sejarah pembayaran dan maklumat hubungan.

Capital One percaya penggodam tidak mungkin menggunakan maklumat itu untuk penipuan tetapi akan terus menyiasat kejadian itu.

Pelanggan yang terjejas akan disediakan pemantauan kredit percuma dan perlindungan identiti.

Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Capital One, Richard D. Fairbank: “Walaupun pelaku telah ditangkap, saya amat kesal atas apa yang telah berlaku”.

Dalam pada itu, Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat mengesahkan penahanan bekas jurutera teknologi perisian berhubung insiden berkenaan.

Paige Thompson, 33, ditahan atas dakwaan penipuan dan penyalahgunaan komputer.

Thompson berdepan hukuman maksimum lima tahun penjara dan denda AS$ 250,000 (£ 204,713) jika sabit kesalahan. – MalaysiaGazette