Pengerusi Petugas Pasukan bersama IPMC, Datuk Seri Ramachelvam Manimuthu bercakap pada sidang media mengenai Independent Police Complaints of Misconduct Commission Bill 2019 di Bar Council Secretariat, Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 26 OGOS 2019

KUALA LUMPUR – Ketua Polis Negara (KPN) tidak boleh dikecualikan daripada pandangan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah laku Polis (IPCMC).

Naib Presiden Majlis Peguam, Roger Chan mempersoalkan mengapa KPN diberi kuasa membuat keputusan di bawah Rang Undang-Undang IPCMC.

“Ini adalah satu perkara yang sangat penting untuk dipertimbangkan kerana ia adalah mengenai polis yang diadili dan ini bukan prinsip yang kami dapat terima,” katanya pada sidang media di di Majlis Peguam di sini hari ini.

Pengerusi pasukan petugas IPCMC, M Ramachelvam, tidak bersetuju dengan alasan kerajaan bahawa KPN dikecualikan kerana merupakan seorang pegawai kanan sebaliknya perlu melaporkan kepada jawatankuasa disiplin khas yang dipengerusikan oleh ketua setiausaha.

Ramachelvam menyeru Pesanan Tetap terhadap KPN itu imasukkan ke dalam Rang Undang-Undang IPCMC.

Beliau berkata pada masa ini, Klausa 22 (2) rang undang-undang itu mengecualikan yang bermaksud bahawa perkara-perkara yang dinyatakan dalam Seksyen 96 dan 97 Akta Polis akan dikecualikan daripada bidang kuasa IPCMC.

“Semua salah laku datang dalam perintah tetap. Oleh itu, jika seseorang tidak termasuk perkara-perkara yang berada dalam pesanan tetap, tidak ada yang pasti untuk dilakukan oleh IPCMC,”katanya.

Anggota petugas Andrew Khoo menyuarakan kebimbangan mengenai peruntukan tertentu dalam rang undang-undang itu, sambil menambah bahawa IGSO dikelaskan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Beliau menegaskan bahawa negara demokratik lain seperti Australia dan United Kingdom tidak mengklasifikasikan kesetaraan IGSO mereka di bawah OSA yang boleh didapati secara dalam talian untuk diakses oleh orang ramai.

“Adalah tidak masuk akal bahawa warganegara Malaysia boleh tahu apa arahan tetap Polis Diraja Kanada, tetapi kita tidak tahu apa perintah tetap Bukit Aman kita.

“Kita mesti bergerak dari persekitaran rahsia rasmi untuk ketelusan dan akauntabiliti,” katanya.

Khoo berkata, tujuan rang undang-undang IPCMC adalah untuk memastikan kecekapan dan integriti pasukan polis negara, sambil memperoleh kepercayaan dan keyakinan rakyat.

Terdahulu, Chan berkata walaupun rang undang-undang itu dijangka akan diluluskan pada Oktober, adalah penting bahawa ia masih mengekalkan ciri-ciri rang undang-undang asal yang dicadangkan pada tahun 2005.

“Majlis Peguam telah konsisten dengan pendirian bahawa tidak ada pencairan daripada rang undang-undang asal 2005,” katanya.

IPCMC difokuskan pada tahun 2005 untuk pengawasan badan polis berikutan kes dan aduan salah laku.

Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin mengumumkan pada Mei bahawa suruhanjaya itu akan ditubuhkan sebelum akhir tahun ini, berikutan pertemuan antara KPN, Datuk Seri Abdul Hamid Bador dan pihak Pusat Kebangsaan Tadbir Urus, Integriti dan Pencegahan Rasuah.

Dilaporkan bahawa pihak polis telah bersetuju dengan penubuhan IPCMC dengan jaminan bahawa peranan dan kuasa mereka tidak akan terhakis.

Rang undang-undang IPCMC, yang dibentangkan untuk bacaan pertama pada 18 Julai dan dijadualkan untuk bacaan kedua pada bulan Oktober, telah dikritik oleh pelbagai pihak, termasuk bekas IGP Fuzi Harun. – MalaysiaGazette