TOKYO – Harga minyak naik dalam dagangan hari ini selepas Presiden Donald Trump meramalkan perjanjian perdagangan dengan China selepas kenyataan positif oleh Beijing.

Brent meningkat AS$0.25 kepada AS$58.95 setong pada 0214 GMT, selepas susut 1 peratus dalam sesi sebelumnya, kejatuhan dalam tempoh tiga hari.

Manakala minyak mentah Amerika Syarikat meningkat AS$0.30 kepada AS$53.94 setong, juga turun 1% pada hari Isnin dalam hari keempat.

Pada hari Isnin, Trump berkata, beliau percaya China ikhlas mahu mencapai kesepakatan, manakala Naib Perdana Menteri, Liu He berkata, Beijing bersedia untuk menyelesaikan pertikaian itu melalui rundingan “tenang” menyelesaikan pasaran global.

Harga minyak jatuh sekitar 20 peratus dari paras tertinggi 2019 yang dicapai pada bulan April, sebahagiannya kerana kebimbangan konflik perdagangan Amerika Syarikat-China mencederakan ekonomi global, yang boleh menjejaskan permintaan minyak.

Minggu lalu Kementerian Perdagangan China memaklumkan ia akan mengenakan tarif tambahan sebanyak 5% atau 10% kepada sejumlah 5,078 produk dari Amerika Syarikat, termasuk minyak mentah, produk pertanian dan pesawat kecil.

Sebagai balasan, Trump memerintahkan syarikat Amerika Syarikat untuk menutup operasi di China dan menghasilkan produk di Amerika Syarikat. – MalaysiaGazette