Latihan intensif persembahan pada sesi raptai acara perarakan sempena sambutan Hari Kebangsaan 2019 bertemakan "Sayangi Malaysiaku: Malaysia Bersih" di Dataran Putrajaya, Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 29 OGOS 2019
PUTRAJAYA, 29 Ogos — Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo hari ini turun padang dan mengambil peluang melihat raptai penuh perbarisan dan perarakan sambutan Hari Kebangsaan 2019 di Dataran Putrajaya.

Putrajaya adalah tuan rumah bagi acara perbarisan dan perarakan Hari Kebangsaan 2019.

Tema Hari Kebangsaan tahun ini adalah Sayangi Malaysiaku: Malaysia Bersih.

Bernama melaporkan sebelum ini, beberapa jalan utama di Putrajaya akan ditutup dan dilencongkan sempena sambutan Hari Kebangsaan 2019 pada 31 Ogos ini.

Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Roslan Bek Ahmad dalam kenyataan berkata lencongan serta penutupan jalan akan dibuat bermula 6 pagi sehingga acara selesai.

Beliau berkata jalan terlibat ialah Laman Perdana, Persiaran Perdana, Lebuh Saujana, Jalan Tunku Abdul Rahman, Lebuh Wawasan, Lebuh Bestari, Jalan Pembangunan, Jalan Kemerdekaan dan Lebuh Setia.

“Acara sambutan akan bermula pukul 7.30 pagi dan dijangka berakhir pada 12 tengah hari.

“Sambutan akan dimeriahkan dengan perbarisan serta perarakan aset-aset Polis Diraja Malaysia, Angkatan Tentera Malaysia serta agensi lain dan dijangka 300,000 orang akan hadir,” katanya.

Dalam pada itu, Perbadanan Putrajaya (PPj) dalam satu notis mengumumkan bahawa orang ramai dan peniaga tidak dibenarkan membawa atau menjual belon helium di Dataran Putrajaya di sini semasa raptai penuh Hari Kebangsaan 2019 esok (29 Ogos) dan hari sambutan pada Sabtu ini (31 Ogos).

larangan itu bertujuan memastikan kelancaran acara dan keselamatan ruang udara di Putrajaya yang akan digunakan oleh pesawat-pesawat untuk membuat pertunjukan pada hari tersebut.

— BERNAMA