Mangkuk tandas emas 18 karat yang hilang dari Istana Blenheim. foto Agensi

LONDON – Mangkuk tandas dengan emas 18 karat yang berharga i juta pound dicuri dari Istana Blenheim.

Tandas bernilai AS$5 juta itu dipasang sebagai pameran seni oleh artis konseptual Itali, Maurizio Cattelan yang dibuka dua hari lalu di istana yang terletak kira-kira 60 kilometer barat London untuk tarikan pelancong.

Toilet, bernama “America”, sebelum ini dipamerkan di bilik kecil di Muzium Guggenheim, New York, yang mana lebih dari 100,000 pengunjung dapat menggunakannya.

Beberapa perompak yang membawa dua kenderaan telah memecah masuk tempat kelahiran pemimpin perang dunia kedua, Winston Churchill dan mencuri tandas itu sebelum jam 5 pagi (0400 GMT), kata polis Thames Valley.

“Tindakan pencuri itu tekah menyebabkan kerosakan pada bangunan tersebut,” kata Inspektor Detektif, Jess Milne dalam kenyataan umum.

Polis telah menahan seorang lelaki berusia 66 tahun susulan kejadian tersebut tetapi masih belum menemui mangkuk tandas itu.

Tahun lepas, tandas tersebut berada di Guggenheim dan Washington Post melaporkan Donald Trump telah menolak tawaran daripada muzium untuk memasangnya di White House untuk kegunaan peribadi presiden itu. – MalaysiaGazette