Garisan kuning menunjukkan risiko kawasan glasier yang akan runtuh. foto Agensi

ROM – Pihak berkuasa menutup jalan dan memindahkan pondok-pondok gunung selepas pakar-pakar memberi amaran bahawa glasier di Mont Blanc akan runtuh.

pondok gunung setelah pakar memberi  amaran bahawa sebahagian daripada glasier di Mont Blanc boleh runtuh.

Kira-kira 250,000 meter padu ais berada dalam bahaya untuk terpisah dari glasier Planpincieux di puncak Grandes Jorasses.

Datuk Bandar di bandar Courmayeur berkata, pemanasan global telah mengubah gunung itu.

Mont Blanc adalah rangkaian gunung tertinggi di Eropah Barat.

Ia mempunyai 11 puncak di aras 4,000 meter di Perancis dan Itali.

Gunung ini menarik ribuan pelancong setiap tahun.

Datuk Bandar telah menandatangani jalan tutup perintah di Val Ferret di sebelah Mont Blanc, selepas pakar memberi amaran bahawa seksyen glasier sedang meluncur pada kelajuan 50-60 sentimeter (16-23 inci) sehari.

Katanya, glasier yang meluncur itu tidak membahayakan kawasan kediaman atau kemudahan pelancongan tetapi pemindahan pondok-pondok gunung sebagai langkah berjaga-jaga.

Pakar-pakar tidak dapat menjangkakan bila glasier itu akan runtuh.

“Fenomena ini sekali lagi memperlihatkan bagaimana gunung itu akan melalui tempoh perubahan besar disebabkan oleh faktor iklim dan, oleh itu, ia amat terdedah,” kata Miserocchi kepada media Itali.

Pakar dari kerajaan serantau Valle d’Aosta dan Fondazione Montagna Sicura (Safe Mountain Foundation) mengatakan mustahil untuk meramalkan tepat bila jisim ais akan runtuh.

Glasier Planpincieux telah dipantau dengan teliti sejak tahun 2013 dalam usaha untuk mengenal pasti kekerapan kecairan ais.

Tetapi pihak berkuasa memberi amaran bahawa tidak ada “sistem peringatan” di tempat tersebut. – MalaysiaGazette