Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mujahid Yusof Rawa diiringi Pengarah Jabatan Pendakwaan Syariah Wilayah Persekutuan, Abdul Razak May Nayan (kanan) beramah mesra bersama peserta pada Majlis Perasmian Persidangan Pendakwa Syarie Seluruh Malaysia Kali Pertama di Hotel Palm Garden Putrajaya. foto IQBAL BASRI, 01 OKTOBER 2019

KUALA LUMPUR –Datuk Seri Dr. Mujahid Yusof memberi tempoh seminggu kepada Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki untuk memohon maaf secara terbuka kepada Tabung Haji (TH).

Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata, Asyraf Wajdi perlu menarik balik kenyataan berunsur fitnah terhadap TH yang telah mengeluarkan kenyataan balas menafikan tuduhan berkenaan.

“Saya bagi tempoh seminggu dari hari ini, jika tidak saya akan memikirkan tindakan undang-undang, sebab beliau sudah melampau membuat tuduhan.

“Saya mahu dia minta maaf secara terbuka,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan Pendakwa Syarie seluruh Malaysia kali pertama 2019 di sebuah hotel di sini hari ini.

Asyraf Wajdi dalam kenyataannya semalam mendesak Mujahid membuat penjelasan berhubung penjualan aset strategik TH bernilai RM2.6 bilion.

Katanya, jumlah itu termasuk keseluruhan pegangan saham TH dalam Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang bernilai RM1.8 bilion.

Kata beliau, penjualan keseluruhan saham TH dalam TNB amat mengejutkan kerana TNB bukan syarikat bermasalah, bahkan salah sebuah syarikat paling stabil dari segi keuntungan setiap tahun.

Menurut Mujahid, pimpinan sayap UMNO itu tidak perlu mengeluarkan kenyataan akhbar berunsur fitnah untuk mendapat penjelasan daripadanya sebaliknya boleh datang berjumpanya di pejabat.

“Nak minta penjelasan, kalau nak mita penjelasan tak payahlah buat penjelasan dalam surat khabar, marilah jumpa saya. Dia pun pernah duduk dalam pejabat itu dulu, takkanlah lupa sudah tempat saya duduk sekarang. Mari tanya, betul atau tidak.

“Sebab saya tengok ketua pemuda ini memang konsisten terhadap TH. Sebelum ini, pada bulan Mac lalu dia timbulkan isu kuota haji kononnya kerana hubungan dingin Arab Saudi dengan Malaysia, maka kita tidak dapat kuota tambahan.

“Saya sudah jawab, perkara itu tidak ada kena mengena dengan hubungan, ia adalah hak kerajaan Arab Saudi untuk memberi atau tidak.

“Pada Mei pula dia menimbulkkan isu kononnya TH dikuasai oleh Cina dan kita sudah jawab. Dan hari ini, dia datang pula dengan isu RM2.6 bilion. Saya tak tahu apa sebenarnya hasrat dia menimbulkan persepsi ini dan saya mengibaratkan dia seperti lebai malang, dia marah nyamuk, dia bakar satu kelambu,” katanya.

Beliau berkata, sepatutnya selepas UMNO dan Pas bergabung dalam penyatuan ummah dan muafakat nasional sepatutnya tidak ada lagi kenyataan bersifat bohong dan fitnah.

“Asyraf sepatutnya kena jaga dan pelihara kepentingan negara, tapi dengan cakap-cakap (tuduhan) begini, dia telah menjejaskan kepentingan TH dengan kenyataan palsu, (kenyataan) tidak betul.

“Saya minta dia tarik balik kenyataan itu dan mohon maaf. Kalau dia tak buat, kita akan memikirkan tindakan selanjutnya,” katanya. – MalaysiaGazette