KUALA LUMPUR – Dana asing berterusan keluar dari Bursa Malaysia pada minggu ketiga pada kadar yang lebih tinggi, RM770.8 juta minggu lalu, lebih empat kali ganda berbanding RM150.9 juta pada minggu sebelumnya.

Ia merupakan aliran keluar asing terbesar dalam tempoh lapan minggu, kata MIDF Amanah Investment Bank Berhad (MIDF Research).

Bursa mengakhiri suku ketiga dengan menyaksikan jualan pelabur asing sebanyak RM72.3 juta pada hari Isnin, susulan kebimbangan mengenai perbincangan Presiden Donald Trump untuk menyah senarai firma-firma China dari pasaran Amerika Syarikat pada minggu sebelumnya.

Sementara itu, bulan September menyaksikan jumlah aliran keluar bersih asing sebanyak RM559 juta, pengeluaran asing kedua terendah setakat ini pada 2019.

Firma penyelidikan itu menambah, walau bagaimanapun bursa tempatan memulakan suku keempat tahun ini dengan kaki kanan dengan keuntungan naik sedikit sebanyak 0.4% pada Selasa lalu, mengejar dua hari kerugian.

Firma penyelidikan itu berkata, FBM KLCI masih merupakan pasaran yang merekodkan keuntungan terkecil antara rakan serantau yang disebabkan oleh aliran keluar bersih sebanyak RM74.2 juta.

Momentum jualan bersih asing berlanjutan pada hari Rabu sebanyak RM168 juta dan RM266.5 juta pada hari Khamis, kadar tertinggi aliran keluar harian lebih daripada sebulan.

Pelabur asing terus melakukan jualan sebanyak RM189.7 juta pada hari Jumaat, memperluaskan jualan bersih asing hari keenam selepas pengumuman import di Malaysia September mencapai paras terendah sejak 2009.

Bursa tempatan ditutup pada 1,557.7 mata pada hari yang sama, tahap tidak dilihat dalam empat tahun.

Dari tahun ke tahun, dana asing telah mengeluarkan sebanyak RM8.6 bilion daripada bursa tempatan, meningkat 74% berbanding aliran keluar asing tahun lalu sebanyak RM11.69 juta.

MIDF Research berkata, dari segi penyertaan pelabur asing pula menyaksikan penurunan mingguan terbesar dengan purata nilai dagangan harian (ADTV) sebanyak 12.5% ​​ kepada RM772.3 juta. – MalaysiaGazette