Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad diiringi Canselor SEGi University, Tan Sri Syed Anwar Jamalullail (tiga kiri) serta yang lain melakukan gimik Pelancaran Persidangan dan Pameran Antarabangsa Revolusi Industri 4.0 di SEGi University Kota Damansara, Selangor. foto HAZROL ZAINAL, 14 OKTOBER 2019.

PETALING JAYA – Universiti-universiti di negara ini perlu memberi tumpuan kepada keupayaan penyelidik dan pembangunan (R&D) dalam menyelesaikan masalah industri sebenar.

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, ia turut melibatkan kajian terhadap kes peningkatan produktiviti dan pulangan ke atas pelaburan.

Beliau menjelaskan, hasil R&D akan memberikan cadangan nilai yang kuat untuk industri.

“Perlu ada lebih banyak penyelidikan untuk mengubah Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) ke arah perniagaan yang didorong oleh teknologi.

“Kerajaan memerlukan lebih banyak teknologi yang disesuaikan untuk memenuhi industri Malaysia dan Revolusi Industri 4.0 sebagai permulaan baharu bagi pemaju dan penyelidik teknologi tempatan.

“Sudah tentu, kerajaan lebih bersedia untuk mendengar, memahami dan membantu sektor swasta dalam mewujudkan ekosistem yang tepat untuk tujuan ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampai ucaptama pada Persidangan Antarabangsa Industri 4.0 di SEGi University di sini hari ini.

Beliau turut merasmian program MYINDUSTRIES 2019.

Mengulas lanjut, Mahathir berkata, kerajaan perlu melihat sistem pendidikan kerana terdapat keperluan untuk mengubah modal insan, tenaga kerja dan pelajar yang ada dengan kemahiran baru, pemikiran inovatif dan pengetahuan pelbagai disiplin.

Jelas beliau, ia penting bagi firma swasta untuk melabur dalam kemahiran semula kemahiran dan kemahiran pekerja mereka serta pendatang baru ke dalam tenaga pekerja buruh.

“Ini untuk mengasah kemahiran pekerja supaya mereka bersesuaian dengan landskap operasi baru.

“Ini akan selaras dengan sasaran Dasar Perindustrian Industri yang bertujuan meningkatkan jumlah pekerja berkemahiran tinggi dalam industri dari 18 peratus hingga 35 peraus menjelang tahun 2020.

“Sistem pendidikan Malaysia kini diselaraskan dengan keperluan ekonomi negara. Tumpuan kepada pengajaran kemahiran industri haruslah ditolak ke arah pengetahuan inovatif,” katanya. – MalaysiaGazette