Recep Tayyip Erdogan . foto Agensi

ANKARA – Presiden Tayyip Erdogan telah memaklumkan kepada Donald Trump bahawa Turki tidak akan mengisytiharkan gencatan senjata di timur laut Syria dan sama sekali tidak akan berunding dengan tentera Kurdish dalam serangannya di rantau itu.

Turki telah melancarkan serangan ke atas militan Kurdish YBG Syria di utara Syria pada hari Selasa meskipun berdepan dengan sekatan Amerika Syarikat (AS) dan desakan supaya menghentikan serangan.

Dalam masa sama, tentera Syria yang disokong Rusia pula telah bergerak ke bandar utama Manbij yang ditinggalkan oleh tentera AS.

Kurdish YBG, adalah komponen utama tentera yang menentang IS, dilihat oleh Ankara sebagai kumpulan pengganas yang dikaitkan dengan puak pemisah Kurdish di Turki.

Pada hari Isnin, Trump mengumumkan sekatan terhadap Turki kerana melakukan serangan itu. Pada hari Selasa, seorang pegawai kanan AS memberitahu Washington akan mengenakan lebih banyak sekatan untuk mendesak Turki mengisytiharkan gencatan senjata dan menghentikan serangan tersebut,

Bagaimanapun, bercakap kepada wartawan dalam penerbangan pulang dari Baku, Erdogan berkata, serangan itu akan berterusan sehingga mencapai matlamatnya.

Malah, Erdogan berkata, beliau tidak pernah bimbang tentang sekatan oleh AS.

“Mereka menyuruh ‘mengisytiharkan gencatan senjata’. Kita tidak akan mengisytiharkan gencatan senjata.

“Mereka menekan kita supaya menghentikan operasi. Mereka mengumumkan sekatan. Matlamat kami jelas. Kami tidak bimbang tentang apa-apa sekatan,” tegasnya.

Erdogan berkata beliau memberitahu Trump dalam panggilan telefon awal minggu ini bahawa beliau harus menghantar delegasi AS. ke Ankara untuk membincangkan tuntutan mereka dan cuba mencapai persetujuan.

White House kemudian memaklumkan pada hari Selasa bahawa Naib Presiden AS, Mike Pence akan bertemu dengan Erdogan di Ankara pada hari Khamis ini,

Keputusan Trump untuk menarik tentera AS dari utara Syria selepas panggilan telefon dengan Erdogan bukan sahaja membuka jalan untuk serangan oleh Turki, tetapi juga memberi kebebasan kepada musuh Washington dalam perang yang paling dahsyat di dunia, iaituPresiden Syria Bashar al-Assad dan sekutunya, Rusia dan Iran.

Pengerahan tentera Syria ke wilayah Kurdish menandakan kemenangan untuk Assad dan Rusia, memberi sandaran dalam pemisahan Syria terbesar yang telah diluar jangkauan mereka melalui peperangan selama lapan tahun.

Ditanya mengenai penempatan pasukan Syria ke bandar utara Manbij, Erdogan, yang telah menyokong perjuangan pemberontak Syria untuk mengusir Assad, mengatakan beliau tidak peduli.

“Kemasukan rejim itu ke Manbij bukan negatif buat saya. Kenapa? Itu tanah air mereka. Tetapi apa yang penting bagi saya ialah organisasi pengganas tidak boleh berada di sini,” kata Erdogan yang merujuk YPG.

Tambah Erdogan lagi: “Saya beritahu ini kepada Putin juga. Jika anda mengosongkan Manbij organisasi pengganas, maka teruskan, anda atau rezim dapat menyediakan semua logistik. Tetapi jika anda tidak akan melakukan ini, orang-orang di sana memberitahu kami untuk menyelamatkan mereka, “katanya.

Erdogan juga mengatakan bahawa serangan dari Manbij pada hari Selasa, yang membunuh seorang tentara Turki, dilancarkan oleh kerajaan Syria dan Turki “membalasnya dengan tindakan yang lebih dahsyat”. – MalaysiaGazette