Wakil anak muda, Muhammad Syahmi Shamsudin pada Konvensyen Keadilan Wilayah Persekutuan di Pusat Pelancongan Malaysia (MaTiC), Jalan Ampang, Kuala Lumpur. foto FAREEZ FADZIL, 02 NOVEMBER 2019

KUALA LUMPUR – Angkatan Muda Keadilan (AMK) sepatutnya lantang mengkritik kepimpinan tertinggi PKR apabila manifesto yang ditawarkan kepada rakyat PRU-14 lalu gagal ditunaikan.

Perwakilan anak muda, Muhammad Syahmi Syamsudin menegaskan, sebagai sayap parti, anak muda tidak boleh senyap apabila janji pendidikan percuma dikesampingkan apabila Pakatan Harapan (PH) menjadi kerajaan.

“Sebagai sayap gerakan anak muda kita perlu lantang apabila manifesto kita yang kita tawarkan tidak ditunaikan.

“Sebagai anak muda yang progresif, kita tak boleh senyap apabila PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional) tidak ada lagi penyelesaian.

“Sebagai anak muda, kita tidak boleh berdiam diri apabila angka pengangguran belia pada ketika ini 10.9 peratus walhal peringkat nasional 3.3 peratus.

“Di mana kita ketika semua isu ini bermain, janganlah kita berdiam diri saja,” katanya ketika berucap pada Konvenysen Keadilan Wilayah Persekutuan hari ini.

Dalam pada itu, Muhammad Syahmi juga menegaskan, walaupun suara AMK tidak sekuat mana namun mereka kena pastikan suara anak muda dikenali dan digeruni.

“Kita AMK tidak ada pengaruh yang begitu kuat tidak apa. Kita ada istilah kuasa tengah, bagaimana Malaysia sebagai sebuah negara Islam juga digeruni oleh dunia.

“Suara kita digeruni di peringkat PBB, pastikan kuasa suara anak muda dikenali dan dihargai di peringkat tertinggi kepimpinan,” katanya lagi. – MalaysiaGazette