MOSCOW – Seorang diplomat Korea Utara berkata, peluang untuk progres dalam dialog dengan Amerika Syarikat semakin kecil, sambil menambah Pyongyang menjangka langkah-langkah timbal balik daripada Washington menjelang akhir tahun ini.

“Kami telah memberi Amerika Syarikat cukup banyak masa dan kami menunggu jawapan pada akhir tahun ini beberapa keputusan. … Tetapi saya mesti mengatakan bahawa peluang semakin tutup setiap hari, “kata Jo Chol Su, Ketua Jabatan Luar Negara Kementerian Luar Korea Utara.

Jo, yang bercakap pada Persidangan Nonprofileration (had pengeluaran senjata nuklear) di Moscow berkata, Pyongyang bersedia untuk mengadakan perbincangan dengan Amerika Syarikat jika terdapat prospek kemajuan, tetapi tidak berminat dengan dialog yang tidak akan menghasilkan keputusan, lapor agensi berita Interfax Rusia itu.

“Sekiranya terdapat elemen yang membina, isyarat yang membina, kita sentiasa bersedia untuk bertemu pada bila-bila masa, tetapi jika mesyuarat sekali lagi hanya untuk bercakap, jika kita tidak dapat mengharapkan hasil ketara, maka kita tidak berminat dengan hanya bercakap. ”

Jo juga mengatakan bahawa sekatan yang dikenakan ke atas Korea Utara adalah “satu penghinaan yang tidak boleh diterima” dan mesti ditarik balik.

Jabatan Negara Amerika Syarikat belum lagi mengulas kenyataan Jo.

Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump dan pemimpin Korea Utara, Kim Jong Un bersetuju pada bulan Jun lalu untuk membuka semula perbincangan menghapuskan penggunaan nuklear yang terhenti selepas gagal menemui sebarang keputusan pada sidang kemuncak di Vietnam pada bulan Februari.

Pegawai Korea Utara dan A.S. bertemu buat pertama kalinya sejak keputusan itu di Stockholm bulan lalu, tetapi pertemuan itu juga buntu dengan utusan Korea Utara mengatakan pihak Amerika Syarikat gagal bertolak ansur.

Korea Utara menuntut ke atas negaranya ditarik balik tetapi Amerika Syarikat pula bertegas mahu Pyongyang menamatkan semua program senjata nuklear terlebih dahulu. – MalaysiaGazette